Październik 2023 r. w przewozach towarowych to w zestawieniu z poprzednim rokiem wyższa wartość pracy przewozowej, przy nieznacznie niższej masie ładunków i pracy eksploatacyjnej. Ogółem wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa przekroczyła poziom 5,5 mld tonokilometrów, to o 0,03 mld tonokilometrów więcej (+0,6%) niż rok wcześniej. Masa przewiezionych towarów wyniosła 21 mln ton – o ponad 0,2 mln ton mniej (-1,2%) porównując z 2022 r. Masa ładunków w październiku to drugi najwyższy wynik miesięczny od początku tego roku (21,1 mln ton w marcu).
W przypadku pracy eksploatacyjnej na poziomie ponad 7,4 mln pociągokilometrów, spadek rok do roku wyniósł 0,2 mln pociagokilometrów (-2,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła 263 km – to o 4,6 km więcej niż przed rokiem.
Październik 2023 r. w zestawieniu miesiąc do miesiąca był lepszy o 1,3 mln ton (+6,5%) pod względem przewiezionej masy towarów od września 2023 r. Wzrost w wartościach pracy przewozowej wyniósł prawie 0,3 mld tonokilometrów (+5,4%) a w przypadku pracy eksploatacyjnej było to 0,4 mln pociągokilometrów więcej (+5,1%). W październiku niższa o 3 km wobec września była średnia odległość przewozu 1 tony ładunku.
Ogółem w miesiącach styczeń-październik 2023 r. masa przewiezionych koleją ładunków przekroczyła wartość 193,9 mln ton, wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa osiągnęła poziom prawie 51,8 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna wyniosła ponad 70,9 mln pociagokilometrów. W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. oznacza to spadek o 14,7 mln ton (-7,1%) w masie towarów obsłużonych koleją, o 0,3 mld tonokilometrów mniej (-0,6%) w wykonanej przez pociągi towarowe pracy przewozowej i spadek o prawie 1,9 mln pociągokilometrów (-2,5%) w wartościach pracy eksploatacyjnej.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-październik 2023
PKP Cargo S.A. | 31,53% |
DB Cargo Polska S.A. | 15,04% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 6,67% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,19% |
PUK Kolprem sp. z o.o. | 3,70% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,18% |
Pol-Miedź Trans sp. z o.o. | 2,15% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 2,10% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 1,96% |
PCC Intermodal S.A. | 1,87% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-październik 2023
PKP Cargo S.A. | 33,79% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 10,37% |
DB Cargo Polska S.A. | 5,35% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,76% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,45% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,08% |
PCC Intermodal S.A. | 2,67% |
Inter Cargo sp. z o.o. | 2,39% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 2,25% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 2,20% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-październik 2023
PKP Cargo S.A. | 36,61% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 10,11% |
DB Cargo Polska S.A. | 6,33% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,27% |
PCC Intermodal S.A. | 2,89% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 2,17% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 2,15% |
PKP LHS sp. z o.o. | 2,15% |
T&C sp. z o.o. | 1,95% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 1,84% |