W tegoroczne wakacje PKP Intercity zaplanowało dłuższe zestawienia najpopularniejszych pociągów – poinformował Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych w odpowiedzi na interpelację posła Franciszka Sterczewskiego.
W skierowanej pod koniec stycznia 2023 r. interpelacji poseł Sterczewski zwrócił uwagę, że w okresie wakacji 2022 r. nagminnie zdarzało słyszeć o przeładowanych pociągać jadących w góry czy nad morze.
Pasażerki i pasażerowie nie mieli gdzie siedzieć, a nawet stać. Było zwyczajnie zbyt mało wagonów w stosunku do liczby chętnych. Problem ten dotyczył szczególnie wagonów rowerowych, co zmuszało podróżujących do jechania w przepełnionych przedziałach rowerowych, z tłumem pasażerów i pasażerek oraz ich bagażami, które również w okresie letnim są dość obszerne – dodał poseł.
Poseł Sterczewski zapytał ministra aktywów państwowych jakie działania są podejmowane, aby uniknąć tłoku w pociągach w wakacje 2023 r.
Na podstawie danych statystycznych, dotyczących frekwencji w okresach wzmożonych przewozów, w tym w terminach przypadających w okresie wakacyjnym, planowane są dłuższe zestawienia najpopularniejszych w latach ubiegłych połączeń i dodatkowe terminy kursowania wybranych pociągów – odpisał Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Dodał, że spółka PKP Intercity na bieżąco monitoruje frekwencję w pociągach planowanych do uruchomienia.
Obserwując zwiększone zainteresowanie podróżnych przejazdem danym pociągiem, PKP Intercity ma możliwość wzmocnienia składu wagonowego dodatkowym wagonem/wagonami. Spółka zwraca jednak uwagę, że takie wzmocnienie nie zawsze jest technicznie wykonalne i zależy m.in. od możliwości poszczególnych stacji, w tym długość peronu, dostępności wolnego taboru czy jego paramentów technicznych – zaznacza wiceminister.
Przedstawiciel MAP poinformował, że PKP Intercity w porównaniu z okresem wakacji 2022 r., zaplanowało wzmocnienie zestawień następujących pociągów, kursujących do miejscowości turystycznych:
- EIC Jantar, Warszawa Zach. – Hel: 11 wagonów zamiast 10,
- EIC Fregata, Bielsko-Biała Gł. – Kołobrzeg: 11 wagonów zamiast 10,
- IC Słowiniec, Warszawa Zach. – Gdynia Gł.: 13 wagonów zamiast 11,
- IC Wybrzeże, Warszawa Zach. – Gdynia Gł.: 11 wagonów zamiast 8,
- IC Gałczyński, Warszawa Wsch. – Świnoujście: 8 wagonów zamiast 6,
- IC Zamoyski, grupa wagonów w relacji Hrubieszów Miasto – Kołobrzeg: 4 wagony zamiast 3,
- IC Malczewski, Kraków Gł. – Kołobrzeg: 13 wagonów zamiast 12,
- IC Krakowianka, Kraków Gł. – Kołobrzeg: 7 wagonów zamiast 5,
- IC Bosman, Wrocław Gł. – Kołobrzeg: 8 wagonów zamiast 6,
- IC Jamno, Kraków Gł. – Wrocław Gł. – Ustka: 7 wagonów zamiast 5,
- IC Pomorzanin, Gdynia Gł. – Jelenia Góra: na odc. Gdynia Gł. – Wrocław Gł. 11 wagonów zamiast 8,
- IC Heweliusz, Gdynia Gł. – Wrocław Gł.: 12 wagonów zamiast 10,
- IC Lednica, Gdynia Gł. – Wrocław Gł. w piątki, soboty i niedziele (powrót do Gdyni dzień później): 12 wagonów zamiast 10,
- IC Jeziorak, Wrocław Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 5,
- IC Bryza, Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 4,
- IC Stańczyk, Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 5,
- IC Hetman, grupa wagonów w relacji Wrocław Gł. – Hrubieszów Miasto: 3 wagony zamiast 2, dołożono wagon rowerowy,
- TLK Doker, Katowice – Gdynia Gł.: 4 wagony zamiast 3, dołożono wagon rowerowy.
PKP Intercity na etapie planowania rocznego rozkładu jazdy, przewidziała nie tylko uruchomienie dodatkowych pociągów, ale również wydłużenie relacji i poszerzenie terminów kursowania obecnych pociągów.
W celu obsługi przewidywanego większego ruchu na najchętniej wybieranych trasach, zaplanowano m.in. niżej wymienione działania:
- od maja będzie kursował pociąg EIP 4500/1 z Bielska-Białej przez Warszawę do Trójmiasta, zapewniający wieczorne połączenie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Warszawy z Trójmiastem;
- uruchomienie dodatkowych pociągów EIC Neptun i EIC Kaszub, relacji Gdynia – Warszawa, zapewniających powroty po świętach i długich weekendach;
- wydłużenie relacji pociągu IC Lednica, we wszystkie weekendy, do relacji Gdynia Gł. – Wrocław Gł. – Gdynia Gł., w celu obsługi wzmożonych potoków na linii w dni o najwyższym prognozowanym popycie (w dni powszednie pociąg kursuje w relacji Gdynia Gł. – Poznań Gł. – Gdynia Gł.);
- pociąg IC Jamno, kursował będzie w wydłużonej relacji Kraków Gł. – Ustka – Kraków Gł. (w poprzedniej edycji rozkładu jazdy, pociąg kończył bieg na stacji Wrocław
Główny); - planowane uruchomienie nowego pociągu IC Zatoka, relacji Gdynia Gł. – Poznań Gł.;
- IC Laguna, w relacji Gdynia – Warszawa – Gdynia, w okresie wakacji kursować będzie w soboty i w niedziele
- uruchomienie dwóch par połączeń do Wisły (IC Kormoran i IC Daszyński);
- wydłużenie relacji pociągu IC Kazimierz do Bydgoszczy, zapewni dodatkowe połączenie Krakowa i Łodzi z Toruniem i Bydgoszczą;
- z uwagi na obserwowany wzrost zainteresowania przejazdami na zmodernizowanej linii nr 8, zaplanowane zostało uruchomienie dodatkowego połączenia Warszawa – Radom
– Kielce – Kraków. - IC Kinga rozpocznie kursowanie 1.05.2023 r., zatem w okresie wakacji stanowić będzie wzmocnienie oferty na linii Kraków – Warszawa.