Na stacji Oświęcim jesienią podróżni skorzystają z nowych peronów [GALERIA]

Na stacji Oświęcim jesienią podróżni skorzystają z nowych peronów [GALERIA]

Jesienią podróżni skorzystają z pierwszych efektów modernizacja oświęcimskiej stacji. Na przełomie września i października planowane jest oddanie do eksploatacji peronów 3 i 4 wraz częścią stacji od strony ul. Torowej.

Na oświęcimskiej stacji kolejowej wyraźny postęp widać m.in. przy budowie peronów. Na nowych konstrukcjach platform nr 3 i 4 w toku jest montaż zadaszenia wiat. Wykonywane są jednocześnie roboty brukarskie. Niebawem pojawią się tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Istotnym udogodnieniem dla podróżnych na stacji będzie przejście podziemne z windami. Nowy trakt o długości 133 m zastąpi kładkę nad torami i zwiększy bezpieczeństwo. Obecnie na ukończeniu jest już jeden segment przejścia. Dzięki temu umożliwiono pieszym komunikację pomiędzy ul. Górnicza w Brzezince, a nowobudowanym peronem nr 3. Wykonawca realizuje prace wykończeniowe, w tym montaż wind, układanie nawierzchni granitowej i roboty instalacyjne. Tunel zapewni dostęp do peronów i lepszą komunikację z dwóch stron miasta.

Prace na stacji Oświęcim, oprócz peronów i przejścia podziemnego, obejmują również tory wraz z siecią trakcyjną oraz obiekty inżynieryjne. Istotny dla bezpieczeństwa zakres dotyczy urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji wybudowano nową nastawnię, w której znajdują się nowe urządzenia dla sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa. Rozpoczęły się odbiory urządzeń, by jesienią umożliwić oddanie ich do użytkowania wraz ze zmodernizowaną częścią stacji.

Realizacja robót na stacji odbywa się przy ruchu pociągów, które zatrzymują się przy dostępnych peronach.

Inwestycja na oświęcimskiej stacji, to część przedsięwzięcia PLK, realizowanego na trasie Trzebinia –Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Celem realizacji jest dostępniejsza, komfortowa kolej i krótsze podróże z Małopolski na Śląsk.

Inwestycje PLK na trasie Trzebinia – Oświęcim wchodzą w skład projektu za ponad 800 mln zł netto: „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice”, współfinansowanego z (POIiŚ 5.1-12). Dofinansowanie unijne wynosi ponad 686 PLN (netto). Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2023 r.

Dworzec z nagrodami

Od dwóch lat pasażerowie na stacji w Oświęcimiu korzystają z nowego dworca. Budynek został wybudowany od podstaw w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP S.A. Koszt inwestycji wyniósł 13,5 mln zł. Obiekt otrzymał nagrodę w konkursie architektonicznym im. Stanisława Witkiewicza. Dworzec został nagrodzony w 10. jubileuszowej edycji konkursu w kategorii architektura użyteczności publicznej.  w kategorii architektura użyteczności publicznej.

Dodajmy, że dworzec w Oświęcimiu pod koniec listopada 2021 r. zdobył tytuł Dworca Roku 2021. Do tegorocznej, V edycji konkursu zgłoszenia można składać do 20 lipca 2022 r.