Lotos Kolej zaprasza producentów taboru do udziału w postępowaniu zakupowym, którego przedmiotem zamówienia jest dostawa do 40 sztuk fabrycznie nowych lokomotyw elektrycznych jednosystemowych.
Przewoźnik chce pozyskać zarówno lokomotywy czteroosiowe (20 szt.) jak i sześcioosiowe (20 sztuk), wyposażonych w dojazdowy moduł silnika spalinowego, zaprojektowanych i wytworzonych, zgodnie z normami i standardami międzynarodowymi i krajowymi oraz niezbędnymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, które w chwili dostawy posiadać będą wszelkie stosowne zezwolenia do ich komercyjnej eksploatacji na infrastrukturze kolejowej na terytorium Polski.
Według założeń przewoźnika, najpierw odebrano trzy pierwsze lokomotywy czteroosiowe, rozpoczynając od marca 2027 roku. Planowanym terminem dostawy pierwszych trzech pojazdów sześcioosiowych jest luty 2028 roku.
Wymagania wobec lokomotyw
Parametr/Lokomotywa | 4-osiowa | 6-osiowa |
Max. nacisk osi na szynę | 196 kN* | 196 kN |
Max. masa | 82 t +/- 3% | 118 t +/- 1,5% |
Oczekiwana prędkość konstrukcyjna | 160 km/h | 120 km/h |
Uciąg [brutto] dla parametrów toru o pochyleniu 6‰ i zapewnienia prędkości 80 km/h | min. 2400 t | min. 3000 t |
Min. moc silnika spalinowego | 350 kW | 450 kW |
Min. pojemność zbiornika paliwa | 800 l | 1200 l |
Min. masa prowadzonego pociągu z wykorzystaniem silnika spalinowego | 1500 t | 1800 t |
Min. masa pociągu podczas pracy manewrowej (moduł dojazdowy) | 2400 t | 2700 t |
Zarówno lokomotywy czteroosiowe jaki i sześcioosiowe powinny być wyposażone w systemy bezpieczeństwa SHP, CA, RS, łączność radiową VHF/GSM-R orać byś wyposażone w system ETCS Baseline 3. Lotos Kolej oczekuje zamontowania na lokomotywach systemu monitoringu składającego się z 2 szt. kamer czołowych, 2szt. kamer sprzęgu oraz 2 szt. kamer odbieraka prądu.
Przewoźnik oczekuje, ze lokomotywy będą wyposażone w liczniki energii elektrycznej spełniające wymagania PGE Energetyka Kolejowa., a także system nadzorujący parametry eksploatacyjne (m.in. GPS, stan paliwa, podgląd monitoringu w czasie rzeczywistym)
Cykl utrzymania (poziom P1) przewoźnik ustalił na min. 30 000 km lub 90 dni.
*Przy przekroczeniu masy lokomotywy czteroosiowej powyżej 82 t +/- 3% wymagana jest zgoda zarządcy infrastruktury w Polsce na jazdę Lokomotywy po liniach klasy C tj. na liniach o nacisku dopuszczalnym osi wynoszącym 20 t (196kN).
Przebieg postępowania
Na oferty Lotos Kolej czeka do 6 maja 2024 r. do godz. 16:00.
Postępowanie zakupowe będzie prowadzone w dwóch etapach (stopniowo):
ETAP I – formalno-techniczny (otwarty);
ETAP II – handlowy (zamknięty). Oferentom zakwalifikowanym do ETAPU II niniejszego postępowania zostanie udostępniona trójstronna Umowa dostawy lokomotyw na podstawie, której producent wyprodukuje objęte zapytaniem ofertowym lokomotywy oraz przeniesie ich własność na rzecz finansującego, a także dwustronna umowa serwisowa lokomotyw na podstawie, której producent po upływie okresu gwarancji, będzie oferował możliwość wykonywania czynności związanych z utrzymaniem Prewencyjnym, Korekcyjnym oraz Prace Dodatkowe.