W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,03% pociągów pasażerskich. Jest to wzrost o ponad jeden punkt procentowy względem poprzedniego kwartału. Najwyższą wartość współczynnika punktualności w przewozach pasażerskich odnotowano w lutym – 91,97%. W styczniu było to 91,61%, natomiast w marcu 89,62%.
Najwyższy wskaźnik punktualności w pierwszym kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,40%. Pociągi Polregio były punktualne w 91,70% (wzrost o ponad 2 punkty procentowe w stosunku do czwartego kwartału 2021 r.). PKP Intercity osiągnęło wskaźnik punktualności na poziomie 69,78% (spadek o prawie 1 punkt procentowy względem poprzedniego kwartału).
Wartość średniego opóźnienia pociągów pasażerskich w I kwartale 2022 r. wyniosła 34 minuty dla pociągów opóźnionych na stacji końcowej powyżej 5 minut 59 sekund oraz prawie 12 minut dla wszystkich pociągów. To najsłabszy wynik odkąd Urząd Transportu Kolejowego publikuje dane dotyczące punktualności pociągów.
W czwartek 17 marca doszło do awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym obsługiwanych w ramach Lokalnych Centrów Sterowania (LCS). Awaria objęła łącznie 820 km linii kolejowych, trwała 14 godzin i dotyczyła 3 052 pociągów. Według informacji dostawcy LCS przyczyna leżała po jego stronie. Najwyższe opóźnienie w ten dzień będące bezpośrednim wynikiem awarii urządzeń odnotowano dla pociągu 3520/1 i wyniosło 400 minut.
– Obserwowany w pierwszych dwóch miesiącach wzrost punktualności pociągów został bardzo silnie zahamowany przez niepokojące zdarzenia, do których doszło w marcu. Sytuacja związana z awarią urządzeń sterowania ruchem kolejowym pokazuje jak wiele czynników wpływa na prawidłowe funkcjonowanie krajowego systemu transportu kolejowego, a kolej musi być przygotowana na każdą sytuację, aby zapewnić płynność w realizacji przewozów – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W I kwartale 2022 r. przewoźnicy uruchomili 448 107 pociągów.
Punktualności przewoźników pasażerskich
przewoźnik | I kwartał |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 99,40% |
PKP SKM | 98,73% |
Usedomer Baderbahn | 97,50% |
Koleje Śląskie | 93,86% |
Koleje Wielkopolskie | 93,02% |
Arriva RP | 92,87% |
SKM Warszawa | 92,76% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 92,71% |
Koleje Mazowieckie | 92,37% |
Koleje Małopolskie | 92,33% |
Polregio | 91,70% |
Koleje Dolnośląskie | 89,62% |
Leo Express | 77,78% |
PKP Intercity | 69,78% |
SKPL Cargo | 68,75% |
RegioJet | 42,62% |