PLK przygotowuje koncepcję promocji wolnych lokali na dworcu Łódź Fabryczna

PLK przygotowuje koncepcję promocji wolnych lokali na dworcu Łódź Fabryczna

Niewykorzystane komercyjnie przestrzenie na dworcu Łódź Fabryczna w dużej mierze są następstwem pandemii oraz  odłożenia w czasie oddania do użytkowania tunelu dużych prędkości oraz tunelu średnicowego – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Hanny Gill-Piątek.

W 2020 r. wystosowałam interpelację związaną z komercjalizacją przestrzeni handlowych na dworcu Łódź Fabryczna. W odpowiedzi ówczesny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski poinformował mnie, że długofalowa strategia działań PKP PLK SA dla części kolejowej dworca Łódź Fabryczna jest aktualnie w trakcie opracowywania – czytamy w interpelacji posłanki Hanny Gill-Piątek.

Jak dodała, na dworcu wciąż jest ponad 16 pustych lokali usługowo-handlowych, kilka automatów ze słodyczami, kiosk i tzw. wyspa z kawiarenką.

Posłanka Gill-Piątek zapytała więc gdzie można znaleźć długofalową strategię działań dla dworca Łódź Fabryczna, o której w 2020 r. pisał p. minister Kowalski

W 2020 r. wybuchła pandemia Covid – 19, co spowodowało wstrzymanie opracowania długofalowej strategii rozwoju dworca. Było to okres, w którym wiele podmiotów zamykało swoją działalność ze względu na liczne ograniczenia i obostrzenia. Pandemia, nawet po jej zakończeniu, wprowadziła wiele zmian gospodarczych, a w szczególności rozpowszechniła możliwość pracy zdalnej, powodując tym samym zwolnienie części przestrzeni w budynkach sąsiednich. Zmiany te widoczne są także w opóźnieniu inwestycji na terenach sąsiadujących z dworcem Łódź Fabryczna – odpisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak dodał, niewykorzystane komercyjnie przestrzenie na dworcu w dużej mierze są także następstwem odłożenia w czasie oddania do użytkowania tunelu dużych prędkości oraz tunelu średnicowego.

Obecnie dworzec Łódź Fabryczna jest ostatnią stacją linii kolejowej nr 17. Pociągi odjeżdżają stąd w jednym kierunku, a liczba połączeń jest ograniczona, co z kolei skutkuje tym, że ograniczona jest również liczba pasażerów przebywających na dworcu, w szczególności, osób oczekujących na kolejny środek transportu. W związku z powyższym, możliwości najmu powierzchni dworca Łódź Fabryczna do czasu osiągnięcia jego docelowej przepustowości, z punktu widzenia potencjalnych inwestorów/najemców, są ograniczone – tłumaczy.

Przedstawiciel resortu zaznaczył, że w celu zintensyfikowania działań mających na celu szerszą promocję dworca Łódź Fabryczna, w dniu 7 października 2022 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zleciła podmiotowi zewnętrznemu opracowanie analizy określającej sposoby zagospodarowania powierzchni komercyjnej na tym dworcu oraz metody jej wdrożenia w celu pozyskania inwestorów/najemców.

W oparciu o powyższą analizę, którą PLK odebrała w 22 listopada 2022 r., spółka przygotowuje obecnie koncepcję promocji wolnych powierzchni komercyjnych na dworcu Łódź Fabryczna – podkreślił wiceminister.

Posłanka Hanna Gill-Piątek zapytała również czy strategia uwzględnia wyłącznie potrzeby podróżnych, czy bierze również pod uwagę potrzeby mieszkańców.

W opinii osób z branży sieciowego handlu detalicznego, budynek dworca Łódź Fabryczna nie spełnia wymagań umożliwiających usytuowanie w nim marketów (minimarketów) ze względu na oddalone przestrzenie magazynowe oraz brak możliwości płynnego realizowania dostaw towaru. Po zapoznaniu się z warunkami technicznymi, dotychczasowi zainteresowani decydowali się na szukanie powierzchni poza terenem dworca – odpisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.