Pesa Bydgoszcz ma opóźnienia z wykonywaniem napraw P4 lokomotyw SU160

Pesa Bydgoszcz ma opóźnienia z wykonywaniem napraw P4 lokomotyw SU160

PKP Intercity dysponuje obecnie jedynie połową zakupionych lokomotyw SU160. Problem z dostępnością wynika z opóźnień w naprawach P4, które są realizowane przez Pesa Bydgoszcz.

Krzysztof Prządka, Dyrektor Biura Taboru, podczas poniedziałkowego posiedzenia Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, powiedział, że obecnie u producenta przebywają trzy lokomotywy, które oczekują na naprawy P4, a te już są opóźnione.

W poniedziałek jedna z tych lokomotyw odbywała jazdę próbną. Jeśli przebiegną one dobrze, pojazd wróci do eksploatacji – dodał Prządka.

Dziś już wiemy, że lokomotywa SU160-007 pomyślnie przeszła testy i do końca tygodnia ma być gotowa do jazdy. Wzmocni ona park taborowy przewoźnika przed świątecznym szczytem przewozowym.

Dyrektor biura taboru przyznał, że problemy z przedłużającymi się planowanymi naprawami P4 dotyczą silników spalinowych.

Producent wraz ze swoim podmiotem utrzymującym pracuje nad tym, my też jesteśmy w stałym kontakcie z producentem, i jeśli tylko możemy, podejmujemy różne działania, aby ten proces przyspieszyć – dodał Prządka.

Przedstawiciel PKP Intercity podkreślił, że przewoźnik w odpowiednim momencie zabezpieczył tabor, szczególnie na Lubelszczyźnie, gdzie skierowano lokomotywy SU4210, co było możliwe po odebraniu 13 zmodernizowanych SU4220.

Krzysztof Prządka powiedział także, że naprawy awaryjne dwóch lokomotyw SU160, które zostały wyłączone z eksploatacji po wypadkach drogowych, zostały połączone z naprawami P4.

Uszkodzenia były tak obszerne, zarówno jeśli chodzi o samą kwalifikację, jak i pozyskanie niezbędnych elementów i podzespołów do wykonania samych napraw awaryjnych, że z punktu operacyjnego zdecydowaliśmy się połączyć naprawy awaryjne z naprawami rewizyjnymi. Decyzja ta finalnie skróci czas wyłączenia pojazdów, gdyż łącznie przechodzą one i P4, i naprawy awaryjne – tłumaczył  Prządka.

Zgodnie z deklaracją Pesy Bydgoszcz, lokomotywy powinny wrócić do eksploatacji w I półroczu 2024 roku, po zakończeniu napraw.

Przypomnijmy, że lokomotywa SU160-009, brała udział w wypadku, który miał miejsce w środę 3 lutego 2021 r.. Około godz. 14:00 na przejeździe kolejowym w pobliżu miejscowości Koszarówka k. Grajewa na linii kolejowej Białystok – Ełk, pod pociąg PKP Intercity relacji Gdynia Gł. – Białystok wjechał samochód ciężarowy-cysterna.

Lokomotywa SU160-004 po zdarzeniu z 19 stycznia 2022 r. na przejeździe kolejowym w Stoku Lackim, gdzie doszło do zderzenia z ciężarówką , wykoleiła się jednym wózkiem i w takim stanie przejechała ponad 100 m do momentu zatrzymania. Najpoważniejszym uszkodzeniom uległa kabina B i znajdujące się pod nią elementy.