P. Kubicki: potrzebujemy holistycznego podejścia do budowy systemu GSM-R w Polsce

P. Kubicki: potrzebujemy holistycznego podejścia do budowy systemu GSM-R w Polsce

Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury dotyczącej informacji NIK o wynikach kontroli realizacji KPK, w zakresie budowy systemów ERTMS/ETCS, na pytania posłów odpowiadał Piotr Kubicki. O czym mówił członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia funkcji członka zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe?

O planie na realizację budowy GSM-R

Piotr Kubicki powiedział, że to ostatni moment na realizację projektu GSM-R. Projekt został rozłożony na etapy, a ostatnia faza przewidziana jest na rok 2027.

Jeżeli podejdziemy do tego projektu w PKP PLK holistycznie, czyli tak, jak buduje się na świecie systemy krytyczne i systemy telekomunikacyjne, zrobimy rollout, czyli podejście, kiedy maszyna telekomunikacyjna powiązana z systemami cyberbezpieczeństwa, z systemami automatyki kolejowej, z systemami telekomunikacyjnymi ruszy, tak jak jest w innych firmach tego typu, to jestem w stanie to zbudować – zaznaczył Piotr Kubicki.

Zaznaczył jednak, że będzie potrzebował pomocy polskiego państwa w postaci włączenia tego projektu do specustawy, aby kwestie związane z uzyskaniem pozwoleń i wszelkich zgód nie musiały dłużej czekać.

Będzie również potrzebował wsparcia UTK oraz Instytutu Kolejnictwa w kwestiach związanych z certyfikacją – dodał.

O porównaniu z podobnymi projektami w innych krajach

Piotr Kubicki przyznał, że ze względu na złożoność tego projektu, budujemy system z lat 90.

To był pierwszy system, kiedy powstawała telefonia komórkowa, w 1997 r., większość z państwa nie miała telefonu, te telefony dopiero wchodziły do naszego świata, system GSM wszedł do kolejnictwa jako GSM-R. Mamy 2024 r. i dopiero właściwie zaczynamy go budować – podkreślił.

Członek zarządu PKP PLK tłumaczył, że system GSM-R składa się z masztów, na których wiszą anteny, które są połączone światłowodami.

Ten system już zostanie z nami jako infrastruktura, natomiast przejście do nowych systemów takich jak FRMCS, czyli Future Radio Mobile Security Network, będzie już tylko wymagało instalacji słupowej, czyli dogęszczenia i dostawienia masztów, ale nie będzie wymagało budowy na nowo światłowodów i masztów, które już będą – zaznaczył.

O konsorcjum i mediacjach

Mediacje niestety są tajemnicą i nie mogę państwu powiedzieć, co się na nich dzieje, natomiast mogę powiedzieć, że w ciągu mojego bardzo krótkiego pobytu w PKP PLK spotkałem się z liderem konsorcjum, ze wszystkimi biurami, które zarządzają budową GSM-R – wyjaśnił Kubicki.

Zaraz po Komisji Infrastruktury, członek zarządu udał się na spotkanie z prokuratorią generalną, aby powiedzieć, że PKP PLK chcą kontynuować i doprowadzić projekt do jego zakończenia.

O systemach FRMCS i LTER

Te zaproponowane przez UE systemy rzeczywiście wejdą w 2026 r., bardziej jeżeli chodzi o system 5G, bo FRMCS będzie wykorzystywał system 5G. W 2026 r. branża telekomunikacyjna będzie gotowa ze specyfikacją V3 do zeswapowania tego systemu, jeżeli chodzi o tematy FRMCS-owe – tłumaczył Kubicki.

Dodał, że z punktu widzenia technicznego termin ten idealnie wpasuje się do przejścia na FRMCS.

Oczywiście nie możemy tego zrobić – to są moje doświadczenia – w postaci tego, że FRMCS zbudujemy narodowo, bo to był błąd. Mówię to jasno ze względu na moje doświadczenie przy budowie sieci krytycznych od 25 lat. Musimy to zrobić liniami. Jak w przyszłości będziemy przechodzić z GSM-R na FRMCS, musimy to zrobić liniami. Wtedy nie będzie problemu, jaki jest teraz, że robiliśmy wymianę bardzo krytycznej sieci telekomunikacyjnej powiązaną z siecią automatyki kolejowej w jednym kawałku na terenie całego kraju – pokreślił Kubicki.

Analiza problemów

Na koniec wystąpienia Piotr Kubicki, członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia funkcji członka zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe powiedział, że po kilkudniowej obecności w spółce zastał szereg niedociągnięć.

Zastałem brak synchronizacji pomiędzy inwestycjami infrastruktury torowej, obiektowej i budowy sieci GSM-R. Zastałem brak nadania systemowi GSM-R w budowie i wdrożeniu konieczności priorytetu z poziomu zarządu spółki. Zastałem brak stworzenia ekosystemu dla działania GSM-R umożliwiającego płynne wdrożenie, tak jak to dzieje się na świecie. Zastałem brak prac nad procedurami zmian regulaminów. Zastałem brak prac w zakresie doboru i stosowania terminali ręcznych oraz brak prac w zakresie integracji i utylizacji istniejących systemów – wymieniał Kubicki.

Podkreślił, że polskiej kolei należy się system GSM-R, później należy się system ETCS, a na końcu ERTMS.

Jeżeli pozwolimy fachowcom z branży sieci krytycznych pracować w tych systemach i nimi zarządzać, uda nam się to zrobić – zakończył Piotr Kubicki.