12 czerwca 2023 to historyczny dzień dla pomorskiej kolei. Trwająca około dwóch lat elektryfikacja linii oficjalnie została zakończona i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pasażerów wożą pociągi elektryczne. Pociągi łączą Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy z Gdańskiem, Tczewem czy Malborkiem.
Historia elektryfikacji
Elektryfikacja PKM wystartowała dokładnie 15 czerwca 2021 r., kiedy to pomiędzy Jasieniem a Brętowem wbity został pierwszy pal pod słupy trakcyjne.
W ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowaliśmy cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM – mówi Rafał Rychel, dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKM SA. – W ramach prac budowlanych zabitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowanych zostało 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych. Co najważniejsze, całość prac zaplanowano w taki sposób aby nie ograniczać przepustowości naszej linii kolejowej, a wszystkie prace wymagające zemknięć obu torów jednocześnie wykonywane były w nocnych przerwach technologicznych – dodaje Rychel.
Linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka musiała odłożyć w czasie.
Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku – przypomina Grzegorz Mocarski, prezes PKM.
Elektrykiem po PKM
Od jakiegoś czasu na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwały testowe jazdy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ostatnie testy odbyły się w nocy 11/12 czerwca. Testy przebiegły pomyślnie, udało się m.in. po raz pierwszy w historii dojechać pociągiem elektrycznym do gdańskiego lotniska, po drodze uzyskując maksymalną prędkość 120 km/h, a także zweryfikować napięcie w sieci na całej długości linii. Pierwszym pasażerskim pociągiem elektrycznym był skład 55201 relacji Malbork – Gdańsk Port Lotniczy. Obsługiwał go EN57AL-1786. Pierwszym pociągiem pojechało około 30 osób, w drugą stronę największe zapełnienie wynosiło około 80 podróżnych.
Pociągów mogłoby być więcej
Wyobraźmy sobie, że zamiast 90 pociągów przyjeżdżających i odjeżdżających każdego dnia z dworca we Wrzeszczu na linię PKM – jest ich dwa razy tyle. W dodatku jeżdżą „w takcie”, a każdy z nich zabiera o stu pasażerów więcej niż obecnie, a także dwa razy więcej rowerów.
Wreszcie moglibyśmy skutecznie rozładować tłok na linii PKM. Byłoby to możliwe, gdyby trakcja niedawno zelektryfikowanej za 89 mln zł linii PKM nie kończyła się w szczerym polu – nie kryje goryczy marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Chodzi o to, że Polskie Linie Kolejowe, pomimo składania wielu deklaracji nawet nie rozpoczęła jeszcze swojej części inwestycji i nie wiadomo, czy i kiedy elektryfikacja linii 201 zostanie zrealizowana.
Przez zaniedbania mieszkańcy Żukowa, Kartuz, Kościerzyny i wielu innych pomorskich miejscowości nie zobaczą nie tylko elektrycznego pociągu, ale prawdopodobnie ze względu na zamknięcia torowe żadnego – dodaje marszałek.
Rozkład jazdy
Elektryczne zespoły trakcyjne kursują od 12 czerwca 2023 r. w dni robocze według następującego rozkładu jazdy:
- Malbork 5:50 – Gdańsk Wrzeszcz 6:35 – Gdańsk Port Lotniczy 6:56
- Gdańsk Port Lotniczy 7:10 – Gdańsk Wrzeszcz 7:31 – Gdańsk Główny 7:36 – Tczew 8:00
- Tczew 15:34 – Gdańsk Wrzeszcz 16:03 – Gdańsk Port Lotniczy 16:24
- Gdańsk Port Lotniczy 17:05 – Gdańsk Wrzeszcz 17:27 – Tczew 18:00