Ministerstwo Transportu Czech ogłosiło przetarg na obsługę linii R9 do kraju Wysoczyna

Ministerstwo Transportu Czech ogłosiło przetarg na obsługę linii R9 do kraju Wysoczyna

Nowe pociągi ekspresowe, klimatyzacja, internet wi-fi i znaczna poprawa połączenia z Jihlava. Od grudnia 2025 r. takie parametry mają spełniać pociągi linii R9 jadące na Wysoczynę. Czeskie Ministerstwo Transportu ogłosiło pierwszy z serii przetargów standardowych, których celem jest poprawa jakości przewozów ekspresowych i stopniowe otwieranie rynku usług publicznych.

– Nowe pociągi pospieszne o maksymalnej prędkości co najmniej 200 km/h powinny już być gotowe i móc w przyszłości korzystać z części trasy dużych prędkości między Pragą a Kolínem. Pociągi powinny mieć co najmniej jedne szersze drzwi z każdej strony, które pozwolą na wsiadanie do wagonów matek z wózkiem lub starszych pasażerów. Będzie też bezprzewodowy internet, wzmocniony sygnał mobilny i sprzedaż napojów w pociągu – mówi minister transportu Karel Havlíček.

Jednocześnie koncepcja operacyjna linii R9 zostanie zmodyfikowana tak, aby co 120 minut kursował pociąg bezpośredni Praga – Havlíčkův Brod – Brno, a co 120 minut pociąg bezpośredni Praga – Havlíčkův Brod – Jihlava. W przeciwnym kierunku będzie rozwiązanie symetryczne. To znacznie poprawi połączenie z Jihlava. Jednocześnie uregulowana zostanie oferta linii R9 i jej powiązanie z koncepcją transportową regionu Vysočina, z którą rozmawiano o zarządzaniu pociągiem.

Ministerstwo Transportu zakłada, że ​​umowa ze zwycięzcą przetargu zostanie zawarta na okres 15 lat. Tak długi okres jest uzasadniony nabywaniem pojazdów, które mają bardzo długi okres amortyzacji. Umowa przewiduje wymóg przekazania pojazdów innemu przewoźnikowi. Dokumentacja przetargowa przewiduje rozpoczęcie działalności z nowo konkurującym przewoźnikiem od grudnia 2025 roku.

W pociągu obowiązkiem będzie uznanie Jednolitego Systemu Taryfowego (tj. Jednego Biletu), międzynarodowych dokumentów podróży według taryfy TCV oraz dokumentów podróży właściwych terytorialnie regionalnych zintegrowanych systemów transportowych, których trasa przebiega przez linię R9. Zgodnie z umową pociąg musi być wyposażony w przewodnika, który zapewni sprzedaż biletów bezpośrednio w pociągu oraz przekaże pasażerom informacje o połączeniach na terenie Czech.

– Doświadczenie ze stopniową liberalizacją transportu kolejowego pokazuje, że jest to korzystne nie tylko dla klientów, czyli państwa czy regionów, ale także dla pasażerów. Dzięki nowym kontraktom, które zostały zawarte na podstawie porównania ofert kilku przewoźników, zaoszczędzono już ponad 300 mln koron. Do tej pory prywatni przewoźnicy wygrali postępowania na siedem linii, Koleje Czeskie nadal zapewniają zdecydowaną większość linii w transporcie dalekobieżnym – podsumowuje minister transportu.

Prawo europejskie, tzw. IV. pakiet kolejowy. Według niego kontrakty po 2023 r. muszą być zawierane przede wszystkim na podstawie przetargów, a po 2033 r. wszystkie linie muszą być obsługiwane przez zwycięzców regularnych przetargów. Celem ministerstwa jest stopniowa liberalizacja rynku kolejowego.

Liberalizację transportu kolejowego wymusza prawo europejskie i tzw. IV pakiet kolejowy. Według niego kontrakty po 2023 r. muszą być zawierane przede wszystkim na podstawie przetargów, a po 2033 r. wszystkie linie muszą być obsługiwane przez zwycięzców regularnych przetargów. Celem czeskiego ministerstwa jest stopniowa liberalizacja rynku kolejowego.