MI nie wiedziało o zaległościach płatniczych przy budowie łódzkiego tunelu

MI nie wiedziało o zaległościach płatniczych przy budowie łódzkiego tunelu

Docierają do mnie sygnały o zaległościach płatniczych wobec podwykonawców zaangażowanych w prace przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego – napisał poseł Krzysztof Piątkowski w interpelacji do ministra infrastruktury.

– Dyrektor Despondi sp. z o.o., zaangażowanej przez Yorpol sp. z o.o., podwykonawcę Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego, które jest głównym wykonawcą robót, utrzymuje, że zaległości na rzecz jego firmy sięgają kilkuset tysięcy zł. Rzecznik inwestora, spółki PKP PLK SA twierdzi, że główny wykonawca opłacił wszystkie należności. Przedstawiciel Despondi sp. z o.o. utrzymuje jednak, że dopiero po kontakcie dziennikarzy z PKP PLK SA na konto spółki wpłynęło 237 tys., a nieuregulowana nadal została kwota 572 tys. O sprawie obszernie pisze m.in. „Dziennik Łódzki” – napisał dalej w interpelacji poseł Piątkowski.

Parlamentarzysta zapytał czy resort ma świadomość zatorów płatniczych przy realizacji kluczowej dla miasta Łodzi inwestycji, czy wszystkie należności z podwykonawcą Despondi sp. z o.o. zostały uregulowane oraz czy inwestor i główny wykonawca regulują na bieżąco zobowiązania wobec innych podwykonawców?

Z odpowiedzi udzielonej przez Andrzeja Bittela wiceministra infrastruktury wynika, że do Ministerstwa Infrastruktury nie wpływały żadne sygnały o zaległościach i zatorach płatniczych, jakie miałyby powstać przy realizacji projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”.

– PKP PLK S.A. również potwierdziła, że w ramach ww. projektu nie ma zatorów płatniczych, natomiast wszystkie należności dla podwykonawców regulowane są na bieżąco przez generalnego wykonawcę – dodaje.

Przedstawiciel resortu zaznaczył, że w dniu 28 września 2021 r. PKP PLK S.A. wzięła udział w spotkaniu, w którym brali udział przedstawiciele Spółki, generalnego wykonawcy – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o., podwykonawcy – Yorpol sp. z o.o. oraz dalszego podwykonawcy – Despondi sp. z o.o.

–  Podczas spotkania strony określiły wysokość należności nieuiszczonej przez Yorpol sp. z o.o. na rzecz Despondi sp. z o.o. tytułem wynagrodzenia za realizację umowy podwykonawczej. Ponadto na ww. spotkaniu generalnemu wykonawcy i PKP PLK S.A. przekazano informację o kwotach nie uregulowanych przez Despondi sp. z o.o. na rzecz Trans-Kop Mariusz Maślanka oraz Zakładu Eksploatacji Kruszywa Naturalnego Katarzyna Królikowska, jako podmiotów, które brały udział w realizacji inwestycji – dodał Bittel.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał również, że w uregulowanie należności przez generalnego wykonawcę na rzecz Despondi sp. z o.o. zostało poprzedzone uregulowaniem należności dla dalszych podwykonawców, tj. Zakładu Eksploatacji Kruszywa Naturalnego Katarzyna Królikowska oraz Trans-Kop Mariusz Maślanka.

– W dniu 14 października 2021 r. generalny wykonawca uregulował należność dla Despondi sp. z o.o. w kwocie wyczerpującej roszczenia w zakresie wynagrodzenia należnego Despondi sp. z o.o. z tytułu
realizacji umowy podwykonawczej – zaznaczył.

Wiceminister infrastruktury dodał jednocześnie, że PKP PLK, jako zamawiający, nie ponosi solidarnej odpowiedzialności z tytułu świadczeń ubocznych niewchodzących w zakres wynagrodzenia oraz kwot zatrzymanych tytułem zabezpieczenia należytego wykonania.