Na linii towarowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny zabudowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na wykonanie prac za blisko 17 mln zł netto z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
System ERTMS/ETCS będzie wspierał pracę maszynistów i dyżurnych ruchu na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny (lk 226) oraz 3-kilometrowym odcinku linii Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka (lk 721).
PLK podpisały umowę z konsorcjum firm w składzie: Zakłady Automatyki Kombud z Radomia (lider), Siemens Mobility z Warszawy, Siemens Mobility GMBH z Monachium na kwotę 16 991 422,00 zł netto. Wykonawca ma 18 miesięcy na realizację zadania. Inwestycja jest dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości do 85 procent.
Linia towarowa z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny została zmodernizowana w poprzednich latach. Pociągi jeżdżą szybciej, do 100 km/h.
Dłuższe i cięższe składy dojeżdżają do nabrzeży
Inwestycja związana z montażem systemu ERTMS/ETCS będzie korzystna także dla modernizacji stacji Gdańsk Port Północny w ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Na stacji cięższe pociągi towarowe korzystają już z 32 nowych, zelektryfikowanych torów wraz ze 104 rozjazdami. Zabudowywane są kolejne tory. Budowany jest wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu. Obiekt zastąpi przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny, poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części miasta. Realizacja zadania zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu.
Wartość projektu to 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie zasadniczych robót planowane jest do końca 2021 r.