Koleje Austriackie zamówiły 35 nowych piętrowych składów KISS

Koleje Austriackie zamówiły 35 nowych piętrowych składów KISS

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zamówiły od Stadlera kolejne 35 nowych piętrowych zespołów trakcyjnych KISS. Oprócz 14 pociągów do obsługi połączeń dalekobieżnych, Stadler dostarcza również 21 pojazdów KISS do transportu lokalnego. Zamówienie jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2022 roku na maksymalnie 186 piętrowych zespołów trakcyjnych. Łącznie z pierwszym wezwaniem zamówiono zatem 76 pojazdów. Dzięki wysokiemu stopniowi innowacyjności i dużej przestrzeni, KISS zrobił wrażenie na klientach w 14 krajach.

ÖBB i Stadler kontynuują wspólną wymianę austriackiej floty transportu lokalnego i dalekobieżnego. W ubiegłym roku ÖBB odwołał 41 piętrowych zespołów trakcyjnych KISS z umowy ramowej na 186 pociągów. Dziś ÖBB i Stadler podpisały umowę na wykonanie kolejnej opcji o wartości około 600 mln euro. Obejmuje to w sumie 35 nowych piętrowych zespołów trakcyjnych, z których 14 to sześciowagonowe pociągi do przewozów dalekobieżnych, a 21 to czterowagonowe pojazdy KISS do transportu lokalnego. Uruchomienie nowych pociągów planowane jest etapami od połowy 2026 roku.

Dwupokładowe zespoły trakcyjne KISS zamówione w ramach pierwszego wezwania w kwietniu 2022 r. trafią do montażu zgodnie z harmonogramem, a ich eksploatacja w regionie wschodnim jest zaplanowana od 2026 r. Dla Stadlera to wielkie wotum zaufania i dowód dobrej współpracy, że ÖBB odwołuje już tak dużą liczbę kolejnych pociągów w tej fazie projektu.

Stadler i ÖBB postawili sobie za cel wspólną modernizację austriackiego transportu kolejowego. Dzięki wysokiemu stopniowi innowacyjności nasz model KISS jest niezbędnym rozwiązaniem dla przyjaznego pasażerom i środowisku transportu kolejowego – zarówno na trasach lokalnych, jak i dalekobieżnych. Chcielibyśmy podziękować firmie ÖBB za okazane nam zaufanie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę w celu dostarczenia nowej generacji piętrowych zespołów trakcyjnych dla Austrii” – mówi Peter Spuhler, prezes zarządu Stadlera.

W ÖBB trwa boom pasażerski: transport dalekobieżny odnotował łącznie 41,6 mln pasażerów w 2022 r. – nawet przewyższając nasz poprzedni rekordowy rok 2019. Nie tylko jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku, ale wdrażamy również inne środki, aby dalsze zwiększanie przepustowości naszych pociągów.Inwestujemy w serce naszych usług dalekobieżnych – Railjet – i po raz pierwszy dodamy nowoczesne pociągi piętrowe Railjet do istniejącej floty – dodał Andreas Matthä dyrektor generalny ÖBB,

 Piętrowy pociąg Railjet w szczegółach

Nowy sześciowagonowy pociąg piętrowy Railjet jest zaprojektowany do maksymalnej prędkości 200 km/h i oferuje około 480 miejsc siedzących. W rezultacie jest prawie 19% więcej miejsca dla pasażerów niż w istniejącej flocie Railjet. Ze względu na swoją konstrukcję umożliwia szybszą zmianę pasażerów, a dzięki wagonowi o dużym przyspieszeniu idealnie nadaje się do planowanego użytkowania na liniach dalekobieżnych z częstszymi przystankami.

Nowy piętrowy pociąg Railjet sprawi, że podróżowanie będzie jeszcze wygodniejsze dla wielu grup docelowych w przyszłości: pasażerowie, którzy chcą podróżować bez barier lub z ciężkim bagażem, rowerami lub wózkami, mogą spodziewać się hojnie zaprojektowanych stref wejścia i wyjścia w niskopodłogowej konstrukcji.

W nowym piętrowym pociągu Railjet pasażerowie mogą również liczyć na nowoczesny wystrój wnętrza, wygodne siedzenia, strefy gastronomiczne z automatami z przekąskami i napojami, gniazdka elektryczne z portem USB w każdym rzędzie siedzeń, bezpłatne Wi-Fi i portal pokładowy ÖBB Railnet. Nowe pociągi są również wyposażone w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej z informacjami w czasie rzeczywistym na monitorach, automatyczną klimatyzacją i monitoringiem wideo. Dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej wagon pośredni zestawów ma również własne miejsca na wózki inwalidzkie ze stolikami ściennymi bocznymi o regulowanej wysokości.

Fakty i liczby dotyczące pociągu piętrowego Railjet

  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Długość pociągu: ok. 160 m
  • Maksymalna liczba miejsc: około 480 miejsc
  • Parking dla rowerów: 8
  • Drzwi wejściowe na stronę: 12
  • 2 miejsca na wózki inwalidzkie w wagonie pośrednim ze stolikami o zmiennej wysokości ścian bocznych
  • 8 toalet