PKP Intercity opublikowało dane finansowe za 2019 r. Zysk finansowy netto wyniósł 141,1 mln zł, wobec 174,1 mln zł zysku wygenerowanego w 2018 roku i ponad 307 mln zł zysku w 2017 r.
W 2019 roku PKP Intercity uzyskała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 2,95 mld zł, czyli o 5,5% wyższe od przychodów roku 2018. Wyższe przychody to efekt zwiększenia o 5,9% liczby przewiezionych pasażerów. Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2019 roku 2,78 mld zł i były o 126,7 mln zł wyższe niż rok wcześniej (wzrost o 4,8%).
Przychody ze sprzedaży biletów w komunikacji krajowej stanowiły w 2019 roku 58,7% przychodów ze sprzedaży i w stosunku do 2018 roku zwiększyły się o 82,0 mln zł (wzrost o 5,0%). Przychody z komunikacji międzynarodowej (razem z przychodami ze sprzedaży biletów na miejsca sypialne i do leżenia oraz przychodami z tyt. eksploatacji wagonów) wyniosły łącznie 159,7 mln zł i stanowiły 5,4% przychodów ze sprzedaży (wzrost o 9,3 mln zł). Udział dotacji przedmiotowej stanowił 10,6% przy-chodów ze sprzedaży.
Istotną część przychodów PKP Intercity stanowiły dotacje związane z dofinansowaniem pociągów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Udział ten, w zakresie dofinansowania przewozów międzywojewódzkich, w porównaniu do 2018 roku nieznacznie zwiększył się z 20,1% do 20,5% przychodów ze sprzedaży. W przypadku przewozów międzynarodowych dotacja zwiększyła się o 50%, przy czym dofinansowanie pociągów międzywojewódzkich zwiększyło się o 7,4%.
Przewoźnik prowadził w 2019 roku także sprzedaż uprawnień przejazdowych pracowników sfery budżetowej, pracowników PKP oraz emerytów i rencistów kolejowych. Przychody z tego tytułu wyniosły 44,7 mln zł. Dodatkowo spółka prowadziła także sprzedaż biletów na rzecz innych przewoźników, od której uzyskała przychód w wysokości 3,8 mln zł (wobec 3,9 mln zł w 2018 roku).
Prawie 91,9% przychodów ze sprzedaży usług transportowych PKP Intercity generowane było w komunikacji krajowej, natomiast 8,1% w komunikacji międzynarodowej (liczone bez dotacji i rekompensaty). W komunikacji krajowej 59,5% przychodów generowały pociągi TLK, IC i EZT objęte dofinansowaniem, 25,8% pociągi EIP, 6,5% pociągi komercyjne EIC, 1,0% TLK niedotowane, a pozostałe 7,1% przychodów stanowiły przychody z przejazdów pociągami międzynarodowymi dotowanymi i niedotowanymi na odcinkach krajowych.
W komunikacji międzynarodowej 41,6% stanowiły przychody z przejazdów w pociągach międzynarodowych nie objętych dofinansowaniem, a 58,4% z przejazdów objętych dofinansowaniem.
W 2019 roku koszty ogółem spółki wyniosły 2,98 mld zł i były wyższe o 205,1 mln zł (o 7,4%) od kosztów 2018 roku. Koszty operacyjne stanowiły 93,3% kosztów ogółem. Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2019 roku 2,78 mld zł, o 4,8% więcej niż w 2018 roku.
W 2019 roku odnotowano wzrost kosztów amortyzacji (o 11,3 mln zł) w stosunku do 2018 roku, który związany jest ze zrealizowanymi projektami inwestycyjnymi.
Koszty zużycia materiałów i energii wyniosły 564,8 mln zł i były wyższe niż w 2018 roku o 74,4 mln zł. Wzrost ten wynika głównie z wyższych o 62,9 mln zł kosztów energii trakcyjnej spowodowanych zwiększoną o 4,6% pracą przewozową w trakcji elektrycznej oraz wyższych stawek w porównaniu do roku 2018. W 2019 r. nastąpił wzrost koszów materiałów o 10,2 mln zł związany m.in. ze zmianą polityki rachunkowości w zakresie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych polegającej na zaliczaniu wszystkich materiałów o wartości poniżej 3,5 tys. zł w koszty.
Na wzrost kosztów z tytułu podatków i opłat w 2019 roku wpływ miały wpłaty na PFRON (wzrost o 0,9 mln zł) oraz inne podatki i opłaty (spadek o 0,4 mln).
Koszty personalne wyniosły łącznie 671,9 mln zł i były wyższe od kosztów z 2018 roku o 61,0 mln zł. Koszy te stanowiły 24,1% kosztów operacyjnych spółki. Wzrost kosztów wynagrodzeń wynika ze zwiększenia poziomu zatrudnienia w obszarach związanych z obsługą pociągów i pasażerów (głównie w zespole drużyn konduktorskich i trakcyjnych).
Pozostałe koszty rodzajowe wyniosły w 2019 roku 30,1 mln zł i były niższe w porównaniu do poprzedzającego roku o 7,1 mln zł. Spadek ten wynika ten wynika głównie z mniejszych kosztów dotyczących reprezentacji i reklamy.
W 2019 roku koszty usług obcych stanowiły 41,4% kosztów działalności operacyjnej PKP Intercity i wyniosły łącznie 1 152,5 mln zł, tj. o 12,2 mln zł mniej niż rok wcześniej.
Największą pozycją kosztową usług obcych stanowiły koszty dostępu do linii kolejowych. Koszty te spadły w porównaniu do 2018 roku o 45,0 mln zł (czyli 8,6%). Spadek ten wynikał z cennika PKP PLK, który obowiązywał w 2019 r. i był bardziej korzystny niż w roku 2018.
Niższe koszty remontów i utrzymania taboru o 8,5 mln zł (-2,6%) związane są z rozwiązaniem w grudniu 2019 r. rezerw na niezasadne należności za obsługę techniczną składów ED250 za lata 2016-2019 na kwotę 29,3 mln.
Wyższe koszty utrzymania czystości o 25,9 mln (50,4%) to głównie efekt zmiany systemu czyszczenia taboru kolejowego wykonywanego we własnym zakresie na system zlecony.
Wzrost kosztów czynszów w porównaniu do 2018 roku wynika głównie wyższych kosztów dotyczących hal, budynków i pomieszczeń, maszyn, urządzeń, pozostałej infrastruktury (wzrost o 2,8 mln zł) oraz kosztów wynajmu taboru kolejowego (wzrost o 1,5 mln zł).
Koszty usług transportowych spadły w porównaniu do roku ubiegłego o 3,4 mln zł (-13,3%) z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na usługę uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej oraz na honorowanie biletów z innymi przewoźnikami kolejowymi spowodowanych zamknięciami linii kolejowych na czas ich remontów.
Koszty świadczeń granicznych w porównaniu do roku 2018 wzrosły o 7,0 mln zł (32,6%).
Niższe koszty usług informatycznych związane były głównie z rozliczeniem w styczniu 2018 r. kosztów Wi-Fi w pociągach, wynikających z obowiązującej umowy barterowej.
Plany PKP Intercity na rok 2020 wyglądały bardzo obiecująco. Przychody ze sprzedaży miały osiągnąć poziom 3,2 mld zł co oznacza więcej 0 9,4% od przychodów w roku poprzedzającym.
– Przedstawione w sprawozdaniu dane nie uwzględniały skutków pandemii i jej wpływu na przewozy pasażerskie. Wyniki finansowe spółki są w dużym stopniu zależne od zapotrzebowania na podróżowanie, a tego jak ono będzie się kształtować w dalszej części roku, w związku z nadal trwającą epidemią i zapowiadaną jej drugą falą, nie da się obecnie przewidzieć – powiedziała Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity
Koszty działalności operacyjnej zarząd PKP Intercity zaplanował na poziomie 3,1 mld zł czyli o 12,3% więcej, niż rok w 2019.
W planie na rok 2020 spółka zaplanowała realizację szerokiego programu inwestycyjnego, do którego zaliczyć należy modernizację taboru (554,9 mln PLN), zakup taboru (433,8mln PLN), budownictwo inwestycyjne (64,4mlnPLN), modernizację i zakup maszyn i urządzeń (67,6mln PLN), pozostałe inwestycje w tym WNiP (27,8mln PLN). Łącznie na rok 2020 przewoźnik zaplanował nakłady inwestycyjne na kwotę 1,14 mld zł.
Mimo panującej pandemii PKP Intercity nie zamierza zmniejszyć nakładów na inwestycje w 2020 r.
– Jako przewoźnik bierzemy jednak pod uwagę również wnioski od producentów o przesunięcia w harmonogramach, w sprawie których prowadzone są rozmowy z producentami – dodała Grzduk.