Towarowi przewoźnicy kolejowi przewieźli w kwietniu ponad 16,7 mln ton ładunków. To spadek o niespełna 13,2% względem marca 2020 r. oraz ponad 17% względem kwietnia 2019 r. Zmiany na rynku przewozów towarowych są mniejsze, niż dla przewozów pasażerskich.
Praca przewozowa wyniosła 3,7 mld tonokilometrów (spadek o ponad 15,4% względem marca 2020 r. oraz ponad 23,1% względem kwietnia 2019 r.), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 5,6 mln pociągokilometrów (spadek o ponad 11,9% względem marca 2020 r. oraz ponad 20,7% względem kwietnia 2019 r.).
– Widać wyraźnie, że epidemia wywarła dużo mniejszy wpływ na transport towarów w porównaniu z przewozami pasażerskimi. Możliwość realizacji przewozów towarowych bez dodatkowych ograniczeń, również w komunikacji międzynarodowej, pozwoliła na utrzymanie wykonywanych zleceń – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – Transport ładunków jest niezwykle ważny dla sprawnego funkcjonowania gospodarki, zwłaszcza w trudnym dla państwa i obywateli okresie – dodaje.
Biorąc pod uwagę udziału wg masy towarów liderem pozostaje PKP Cargo z udziałem 36,5%. Kolejne miejsca zajmują DB Cargo Polska – 18% oraz Lotos Kolej – 5,48%.
Jeśli chodzi o pracę przewozową w tym rankingu również lideruje PKP Cargo z udziałem 41,6%. Drugim przewoźnikiem pod względem pracy przewozowej było Lotos Kolej – 10,1% a trzecie miejsce zajmuje PKP LHS – 5,45%.
Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła 223 km.