IC „Chełmianin” nie zmieni godzin kursowania

IC „Chełmianin” nie zmieni godzin kursowania

Posłanka Paulina Matysiak zapytała Ministerstwo Infrastruktury o możliwość przesunięcia odjazdu pociągi IC „Chełmianin” na godzinę późniejszą. Z odpowiedzi resortu wynika, że nie jest to planowane.

– Zgłaszają się do mnie niezadowoleni mieszkańcy Lublina, którzy narzekają na brak wieczornych połączeń kolejowych między Lublinem a Warszawą. Ostatnie pociągi w obu kierunkach odjeżdżają przed godziną 20.00 – z tego powodu pracownicy późniejszych zmian, którzy kończą pracę np. o 22.00, nie mają jak wrócić do domu. Są zmuszeni do szukania alternatywnego środka transportu, co nie zawsze jest możliwe– napisała w zapytaniu posłanka Paulina Matysiak

Zdaniem posłanki zapewnienie wieczornych połączeń kolejowych między ściśle związanymi ze sobą miastami, takimi jak Warszawa i Lublin, powinno być standardem, aby umożliwić większej grupie pasażerów korzystanie z wygodnego, bezpiecznego i ekologicznego środka transportu zbiorowego.

– Od lat mieszkańcy oraz różnego rodzaju organizacje kolejowe postulują o włączenie Lublina w siatkę nocnych połączeń dalekobieżnych – podkreśliła Paulina Matysiak

Posłanka zapytała z jakich powodów pociąg PKP Intercity IC 21100 „Chełmianin” relacji Chełm-Warszawa Zachodnia odjeżdża ze stacji Lublin Główny o godzinie 19:40 i czy możliwe jest przesunięcie odjazdu tego pociągu na godzinę późniejszą.

Jak poinformował Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury, organizator wraz z operatorem nie planują zmiany godzin kursowania pociągu IC 21100 „Chełmianin” rel. Chełm – Warszawa Zachodnia, ponieważ po zakończeniu prac infrastrukturalnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury, zgodnie z zarządzonym projektem rocznego rozkładu jazdy pociągów edycji 2021/22, przedmiotowy pociąg ma zapewniać skomunikowanie z pociągiem „Uznam” w kierunku Świnoujścia oraz gwarantować możliwość przesiadki w kierunku Jeleniej Góry na pociąg „Karkonosze”.

Przedstawiciel resortu dodał, że PKP Intercity oferuje pomiędzy Lublinem a Warszawą 11 codziennych par pociągów przez Dęblin i Pilawę, pomiędzy godziną 5:00 a 19:40, rozłożonych w równych odstępach w dobie.

– W porannym i popołudniowym szczycie pociągi w kierunku Warszawy odjeżdżają w godzinnych odstępach, zapewniając atrakcyjną częstotliwość kursowania. Ponadto ofertę uzupełniają dwie pary pociągów kursujących przez Lubartów i Łuków – wymienił Bittel.

Nadmienił również, że w okresie wakacji planowane są dwa dodatkowe pary pociągów sezonowych.

Posłanka chciała się dowiedzieć czy w kolejnym rozkładzie jazdy od grudnia 2022 r. zwiększy się liczba par pociągów kursujących pomiędzy Lublinem a Warszawą oraz o której odjedzie pierwszy i ostatni pociąg w ciągu doby.

– Zgodnie z zapisami przedmiotowego dokumentu minimalna liczba połączeń kolejowych na odcinku Lublin – Warszawa w latach 2021-2024 powinna wynosić 11, jednak z uwagi na starania organizatora mające na celu zaspokajanie potrzeb podróżnych liczba ta w roku 2022 osiągnęła 13 – odpisał Bittel.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury dodał, że w celu racjonalnego wydatkowania ograniczonych środków budżetowych i mając na uwadze wysokie koszty uruchomienia połączenia kolejowego należy w pierwszej kolejności zidentyfikować realny popyt na relację w proponowanych godzinach.

– Z uwagi na brak sygnałów społecznych kierowanych zarówno do ministerstwa jak i przewoźnika o konieczności uruchomienia połączenia kolejowego relacji Lublin – Warszawa – Lublin po godzinie 22:00, organizator nie planuje na dzień dzisiejszy uruchamiania takiego połączenia – zaznaczył.

Paulina Matysiak  zapytała również o to czy Lublin zostanie włączony do nocnej siatki połączeń PKP Intercity.

Jak odpisał Andrzej Bittel, połączenia nocne ponownie będą docierać do Lublina już w okresie wakacji, kiedy to planowane jest uruchomienie grupy wagonów bezpośrednich relacji Lublin – Kołobrzeg przełączanych w Warszawie do/z pociągu „Ustronie”.