21,4 mln przewiezionych pasażerów w styczniu 2022 r.

21,4 mln przewiezionych pasażerów w styczniu 2022 r.

W styczniu 2022 r. z usług transportu kolejowego skorzystało 21,4 mln pasażerów. W porównaniu do stycznia 2021 r. oznacza to wzrost o 7,81 mln (+57,5%).

Praca przewozowa osiągnęła wartość 1 310,86 mln pasażerokilometrów – więcej o 511,02 mln pasażerokilometrów (+63,9%), a praca eksploatacyjna wyniosła 15,61 mln pociągokilometrów, co oznacza, że była o 1,03 mln pociągokilometrów wyższa (+7,1%) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W styczniu br. średnia odległość przejazdu pasażera to 61,2 km czyli o 2,4 km więcej (+4,1%) niż w styczniu 2021 r.

Porównując styczeń 2022 r. z grudniem 2021 r. otrzymamy liczbę przewiezionych pasażerów o 1,18 mln mniejszą (-5,2%), wartość pracy przewozowej o ponad 103,12 mln pasażerokilometrów niższą (-7,3%), natomiast w wynikach pracy eksploatacyjnej odnotowujemy nieznaczny wzrost – o 0,07 mln pociągokilometrów  (+0,4%). W styczniu 2022 r. średnia odległość przejazdu pasażera była o 1,4 km krótsza (-2,2%) w odniesieniu do grudnia 2021 r.

– W styczniu 2022 r. wyniki przewozów pasażerskich znacznie poprawiły się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Porównując jednak miesiąc do miesiąca dane ze stycznia mogą niepokoić, bowiem  u większości przewoźników jest to trzeci miesiąc spadków liczby przewiezionych pasażerów. Sytuacji nie poprawiły nawet ferie zimowe, które rozpoczęły się w części województw. Więcej pasażerów miesiąc do miesiąca przewiozły tylko dwie spółki: Polregio i Warszawska Kolej Dojazdowa. Pamiętajmy jednak, że styczeń był związany z trudną sytuacją pandemiczną. W kolejnych miesiącach z pewnością zobaczymy, jaki wpływ na liczbę pasażerów będzie miało luzowanie obostrzeń pandemicznych, rosnące ceny biletów kolejowych czy sytuacja międzynarodowa – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Udział przewoźników

Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę pasażerów to ponad 25% udziału miło Polregio, kolejne miejsca w  zestawieniu zajmują Koleje Mazowieckie – 19% oraz PKP Intercity – 13,8%.

Gdy weźmiemy pod uwagę pracę przewozową to prowadzi PKP Intercity – 51% następnie Polregio 19,6% oraz Koleje Mazowieckie – 9,4%.