Stacja Olsztyn Główny zmienia się dla pasażerów

Stacja Olsztyn Główny zmienia się dla pasażerów

Na stacji Olsztyn Główny podróżni od kwietnia br. korzystają z przebudowanego peronu nr 4. Aktualnie prace koncentrują się m.in. na peronie nr 3, którego oddanie do użytku planowane jest do końca sierpnia 2023 r.

Postępują prace przy przebudowie przejścia podziemnego od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które będzie szersze i wyższe. Gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu. Z przejścia na perony prowadzić będą windy i schody ruchome, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacja stanie się dostępniejsza także mieszkańcom osiedla Zatorze. Na stacji gotowych jest ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Wykonawca zrealizował prace rozbiórkowe peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co umożliwi budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz nowych torów i peronów. Rozpoczęły się prace przy budowie nastawni.

Zadanie o wartości ok. 400 mln zł realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 r.

 Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni oczekiwany komfort obsługi wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kolej w woj. warmińsko-mazurskim zmienia się także dzięki środkom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Modernizujemy stacje i przystanki, aby zachęcić do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, jako przewidywalnego i najbardziej ekologicznego środka transportu. W Łankiejmach podróżni już wsiadają do pociągów bezpieczniej i wygodniej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Podróżni na przystanku Łankiejmy (linia kolejowa nr 353 Poznań Wschód – Skandawa) korzystają już z obu przebudowanych peronów. Do oddanego do użytku w maju br. peronu nr 2 dołączył sąsiedni peron nr 1. Z wyższych konstrukcji podróżni łatwiej wsiadają do pociągów na trasie Olsztyn – Ełk. Wygodne dojścia ułatwiają dostęp dla osób ograniczonych możliwościach poruszania się. Odpowiedni komfort obsługi zapewniają wiaty i ławki. Jest nowe, energooszczędne oświetlenie oraz oznakowanie z gablotami informacyjnymi na rozkłady jazdy i inne ważne informacje dla pasażerów. Dla podróżnych dojeżdżających na przystanek rowerem przygotowano stojaki rowerowe. Inwestycja kosztowała ponad 4,8 mln zł netto.