Przewóz towarów koleją wzrósł o 10% rok do roku

Przewóz towarów koleją wzrósł o 10% rok do roku

21,3 mln przewiezionych koleją w marcu b.r. to wzrost na poziomie 10,5% w porównaniu z marcem 2020 r. Praca przewozowa wyniosła 4,8 mld tonokilometrów (wzrost o 8,3%), a praca eksploatacyjna – 7,1 mln pociągokilometrów (wzrost o 11,2%). Średnia odległość osiągnęła 225 km – spadek o 4 km.

W marcu koleją zostało przewiezione natomiast najwięcej towarów spośród wszystkich miesięcy pierwszego kwartału 2021 r. 21,3 mln ton jest wynikiem o 19,4% lepszym niż w lutym. Praca przewozowa wzrosła o 21,5%, a praca eksploatacyjna o 20,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony towaru spadła o 1,8%.

– Marzec był miesiącem, w którym widoczny był wzrost masy przewiezionych towarów w stosunku do ostatnich miesięcy. Przewieziona masa była również wyższa w porównaniu do niektórych miesięcy sprzed pandemii. Świadczy to o polepszającej się kondycji rynku i potencjale, jaki może jeszcze wykorzystać w kolejnych miesiącach – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – Na uwagę zasługuje również to, że w I kwartale 2021 r. pracę zaczęli wykonywać przewoźnicy, którzy do tej pory nie podjęli jeszcze działalności – dodaje Ignacy Góra.

– Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP Cargo, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej –mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. – – Liczymy, że w kolejnych miesiącach wskaźniki polskiej gospodarki wciąż będą się pięły w górę, a znoszenie obostrzeń covidowych w Polsce i na świecie jeszcze bardziej przysłuży się rozwijaniu aktywności gospodarczej. Jeśli tak się stanie, to i popyt na usługi transportowe będzie coraz większy – dodaje Warsewicz.

Pierwszy kwartał dla przewozów towarowych zamknął się masą 56,7 mln przewiezionych ton, 12,8 mld tonokilometrów, 19,1 mln pociągokilometrów i 226 km długości średniego przejazdu. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r. to wzrost o 4,4% dla masy towarów, o 2,9% w przypadku pracy przewozowej, o 4,2% dla pracy przewozowej i spadek o 1,3% średniej odległości przewozu 1 tony towarów.