PLK podsumowała dotychczasowe prace na kolejowej zakopiance

PLK podsumowała dotychczasowe prace na kolejowej zakopiance

Jak już pisaliśmy, od czwartku 22 grudnia 2022 r. przywrócone będą bezpośrednie połączenia kolejowe do Zakopanego, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i Krakowa. Na modernizowanym odcinku Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane dostęp do kolei zwiększą dodatkowe przystanki . Podróże ułatwią nowe perony na blisko 30 stacjach i przystankach.

Od 22 grudnia dojazd koleją będzie zapewniony do tymczasowej stacji w Zakopanem, na Spyrkówce.

Dzięki pracom PLK coraz więcej stacji i przystanków przygotowanych jest do lepszej obsługi pasażerów. W grudniu Osielec, Chabówka oraz Skawa i Szaflary Wieś dołączą do wcześniej przebudowanych ponad dwudziestu obiektów. Dostępność zwiększają nowe przystanki między Skawiną a Suchą Beskidzką: Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. Wysokie perony ułatwiają wsiadanie do pociągów. Ustawione są wiaty i ławki. Przygotowano tablice informacyjne oraz oznakowania z system ścieżek naprowadzających dla osób niedowidzących.  

Od grudniowego rozkładu, pociągi pojadą zmodernizowanymi torami między Skawiną a Suchą Beskidzką i Chabówką oraz na odcinkach Raba Wyżna – Nowy Targ i Szaflary – Biały Dunajec. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych obejmują przebudowę torów, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe zwiększają sprawność ruchu kolejowego i bezpieczeństwo podróżnych.

125 zmodernizowanych przejazdów na trasie Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa na kolei i drogach. Sygnalizatory i nowe zabezpieczenia dodatkowo ostrzegają kierowców i pieszych. Nowa nawierzchnia jezdni ułatwia ruch drogowy.

Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do końca 2023 r. Szacowany czas jazdy z Krakowa do Zakopanego po zakończeniu inwestycji, wyniesie nieco ponad 2 godziny. Ważnym efektem inwestycji są zmodernizowane i nowe przystanki, ułatwiające dostęp do kolei.

Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.