Ogromne opóźnienia pociągów Artus, Chełmoński, Hutnik i Piast

Ogromne opóźnienia pociągów Artus, Chełmoński, Hutnik i Piast

Poseł Michał Jaros skierował do ministra infrastruktury interpelację ws. opóźnień pociągów Artus, Chełmoński, Hutnik, oraz Piast. Poznaliśmy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.

Zaskakującym jest, że mimo wydatków ponoszonych na tabor i infrastrukturę kolejową, punktualność nadal nie osiąga pożądanego poziomu. Rozdrażnienie pasażerów wzrasta, gdy przez opóźnienia pociągów nie jest możliwe, by zdążyć na ewentualną przesiadkę – napisał w interpelacji poseł Jaros.

Poseł zapytał ministra infrastruktury ile kursów (w obu kierunkach) pociągów Artus, Chełmoński, Hutnik, Piast odnotowano na ostatniej stacji opóźnienie większe niż 5 minut od czerwcowej korekty rozkładu jazdy do dnia odpowiedzi na niniejszą interpelację oraz jakie były główne przyczyny

Punktualność pociągów w okresie 12.VI – 31.X.2022 r. w formie tabeli przedstawił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Z przekazanych danych wynika, że połączenia miały w sumie 38 115 minut opóźnień. Rekordzistą był pociąg 53102/3 Artus, którego opóźnienie wyniosło 7088 minut. Najgorzej w zestawieniu wypadło połączenie IC 55153 „Artus” relacji Przemyśl Gł. – Hel. Na 68 kursów, opóźnionych było 65. Średnie opóźnienie na przybyciu wyniosło 78,9 min.

Przedstawiciel resortu dodał, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez przewoźnika główne przyczyny opóźnień to dla pociągów 4520/5420 „Hutnik”, 3802/8302 „Chełmoński”, 55153 „Artus” – naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw), dla pociągów 35102 „Artus”, 3512/5312 „Piast” – wydłużony czas jazdy a dla pociągu 53102/50152 „Artus” opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy, od którego przyjmowany jest pociąg.

Poseł zapytał także o ilość skarg, które zostały złożone przez pasażerów wymienionych pociągów i łączną kwotę, która została wypłacona pasażerom.

Zgodnie z informacją przekazaną przez PKP Intercity dane dotyczące wypłaconych odszkodowań/rekompensat w związku z opóźnieniami pociągów stanowią tajemnicę przewoźnika – odpisał Bittel.

Na pytanie jakie działania zostały podjęte w celu przywrócenia punktualności pociągów wiceminister infrastruktury zaznaczył, że zostały przywrócone posiedzenia w siedzibie MI w sprawie poprawy punktualności pociągów.

Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Intercity prowadzi analizy opóźnień każdego pociągu, wraz z propozycją działań zaradczych. Duży nacisk kładziony jest na weryfikację kontowania opóźnień pociągów na podstawie danych w Systemie Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE) i porównanie ich przyczyn z tymi zgłaszanymi przez drużynę Pociągową – podkreślił.