PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie elektryfikacji linii z Łukowa do Lublina

PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie elektryfikacji linii z Łukowa do Lublina

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla elektryfikacji linii kolejowej Łuków – Lublin (lk30). Dzięki inwestycji na tej trasie będzie mogło pojechać więcej pociągów. Dokumentacja za ponad 13,6 mln zł netto będzie zrealizowana w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Ok. 106 km linia kolejowa między Łukowem a Lublinem Północnym zostanie zelektryfikowana na całej długości od Łukowa poprzez Radzyń Podlaski, Parczew, Lubartów aż do Lublina. Inwestycja umożliwi przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń ekologicznymi pociągami. Nie będzie konieczności wymiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co przełoży się na sprawniejsze i krótsze podróże. Pozwoli to na utworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej m.in. między Lubelszczyzną i Mazowszem.

Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Multiconsult Polska Sp. z o.o. Dokumentacja projektowa ma powstać do 2027 r.

 

Projekt „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu (dokumentacja i budowa) to ok. 378 mln zł.

To druga umowa na projekt w woj. lubelskim z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” We wrześniu br. została podpisana umowa z wykonawcą projektu linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z włączeniem Kraśnika Fabrycznego do sieci kolejowej.

Zakończenie prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na trasie Lubartów – Parczew” to jednocześnie początek nowego projektu elektryfikacji linii w ramach Programu Kolej Plus. Pod imponującą kładką nad torem w Lubartowie, po której przejdą dzisiaj pierwsi mieszkańcy osiedli Królów Polskich i 3 Maja, przebiegała będzie wkrótce sieć trakcyjna, która zwiększy możliwości przewoźników i zarządcy infrastruktury. Skorzystają również pasażerowie dzięki lepszej ofercie podróży – będą dodatkowe połączenia. Dziękuję samorządowi województwa lubelskiego za to, że wspiera rozwój kolei i trafnie dostrzega w kolei transport przyszłości – powiedział Piotr Kaliszewski, doradca wiceministra infrastruktury.

Podpisanie umowy na projekt elektryfikacji linii kolejowej Łuków – Lublin to bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców Lubelszczyzny, którzy zyskają dzięki temu połączenia do stolicy województwa Lublina i Warszawy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują w woj. lubelskim aż 5 nowych i zmodernizowanych linii kolejowych w ramach Programu Kolej Plus – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA

Program Kolej+ w woj. lubelskim

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie lubelskim zakwalifikowano 5 projektów. W ramach Programu, oprócz elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin, zaplanowano budowę linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z budową odgałęzienia linii nr 68 do Kraśnika Fabrycznego, utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa wraz z wydłużeniem tej linii do centrum Okuninki i Włodawy oraz modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.