Otwarto nowy tunel pod torami w Kościanie

Otwarto nowy tunel pod torami w Kościanie

Skrzyżowanie kolejowo-drogowe w Kościanie na ul. Gostyńskiej zastąpił bezkolizyjny przejazd pod torami. Takie rozwiązanie to bardziej bezpieczny ruch kolejowy i poprawa systemu komunikacji drogowej w mieście. Kierowcy od 21 czerwca 2021 r. korzystają z dwóch pasów ruchu, po jednym w każdym kierunku. Piesi zyskali bezpieczny, odseparowany od jezdni chodnik. Przygotowana jest ścieżka rowerowa.

– Modernizacja linii Wrocław – Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrasta również poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. w Kościanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują unijne współfinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, aby kolej stawała się coraz bardziej atrakcyjnym, dostępnym i konkurencyjnym środkiem transportu – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wiadukt kolejowy w Kościanie na ul. Gostyńskiej to trzeci obiekt w mieście, gwarantujący bezpieczną komunikację kolejową i drogową, wybudowany w ramach modernizacji linii Poznań – Wrocław. Mieszkańcy korzystają już z przejazdu pod torami (wiaduktu kolejowego) na ul. Młyńskiej i podobnego rozwiązania – przejścia pieszo-rowerowego na ul. Wyzwolenia.

Na stacji Kościan dogodny dostęp do pociągów umożliwia przebudowane przejście podziemne z windami. To łatwa komunikacja na dwa nowe zadaszone perony. Przy budynku dworca będzie udostępniony parking na sto samochodów i blisko trzysta rowerów.

– Doceniam zaawansowanie prac na całym odcinku linii Wrocław-Poznań położonym na korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Szczególnie cieszę się z otwarcia drugiego tunelu drogowego w Kościanie podczas Europejskiego Roku Kolei. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Ponadto wpływa na skrócenie czasu podróży, czyniąc transport kolejowy bardziej wydajnym, atrakcyjnym i ekologicznym – powiedział Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na kolejowej trasie Wrocław – Poznań przewidziano siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza Kościanem kierowcy korzystają już z wiaduktów drogowych w Klonówcu niedaleko Leszna, na ul. Wilkowickiej w Lesznie oraz w Bojanowie (Pakówce). Do końca czerwca dostępne będą obiekty w Rawiczu, na ul. Piłsudskiego i na ul. Świętojańskiej.

Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnia także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Starym Bojanowie, Lesznie i Rawiczu. Kierowców wspomagają nowe urządzenia sygnalizacji świetlnej i rogatki. Wykonano także nową nawierzchnię jezdni.

Przejazd pod torami to jeden z efektów modernizacji linii z Poznania do Wrocławia, na odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska, za 1,5 mld zł. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze współfinansowaniem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).