D.Seliga: bezpieczeństwo energetyczne Polaków i ciepło w domach jest dzisiaj priorytetem

D.Seliga: bezpieczeństwo energetyczne Polaków i ciepło w domach jest dzisiaj priorytetem

Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga był gościem Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg w audycji  „W otwarte karty” na antenie radiowej Jedynki. Szef towarowego przewoźnika opowiadał o przewozie węgla z portów do składów na terenie Polski.

Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg zapytała prezesa PKP Cargo w jaki sposób spółka przygotowuje się do przewiezienia do końca tego roku dodatkowych 4,5 mln ton węgla.

– Dla rządu, dla premiera Morawickiego i też dla nas jako spółki giełdowej oraz Skarbu Państwa, która jest jednym z ogniw w tym łańcuchu logistycznym, bezpieczeństwo energetyczne Polaków i ciepło w domach jest dzisiaj priorytetem. Mamy duże poczucie odpowiedzialności – odpowiedział Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP Cargo.

Dodał, że spółka posiada kompetencje w przewozie węgla.

– Przewozimy węgiel od zawsze. Jesteśmy drugim przewoźnikiem w Europie co do wielkości a pierwszą w Polsce, więc to dla nas nie jest nowość – zaznaczył Seliga.

Prezes Seliga zwrócił uwagę, że zmieniły się kierunki transportu węgla.

– Zawsze woziliśmy z kopalń, wokół kopalń i raczej jeździliśmy na północ. Dzisiaj ten kierunek się zmienił, więcej wozimy z portów po Polsce. Z całym taborem, z całym zespołem przekierunkowujemy tak te składy, żebyśmy byli bezpieczni, żebyśmy mogli zabezpieczyć te wszystkie zwiększone przewozy, które się od nas oczekuje – dodał.

Prowadząca audycję dopytała ile węglarek jest obecnie w dyspozycji PKP Cargo. Prezes przewoźnika poinformował, że w dyspozycji spółki ponad 20 tys. węglarek. Przyznał, że tabor jest leciwy.

– W przeszłości PKP Cargo nie remontowało wszystkich wagonów, szczególnie tych węglarek, które były najbardziej zużyte. Część była ich złomowana ale nigdy nie sprzedawaliśmy. To był jeden z elementów przygotowania się spółki na szeroko rozumiany jedwabny szlak i przewozy intermodalne. Wojna pokazała, że jednak trzeba znowu dostosowywać się do potrzeb, które niesie życie – pokreślił Dariusz Seliga.

Jak zaznaczył, dziś PKP Cargo remontuje te węglarki, które można wyremontować aby wróciły na tory.