W maju 2022 r. koleją przewieziono 21,1 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o 0,7 mln ton (3,4%) w porównaniu do maja 2021 r.
Praca przewozowa osiągnęła poziom 5,4 mld tonokilometrów i zwiększyła się o 14,5% licząc rok do roku . Praca eksploatacyjna z kolei wzrosła z 6,9 mln pociągokilometrów w maju 2021 r. do 7,4 mln pociągokilometrów w maju 2022 r. (+7,1%). W maju odnotowano również największą średnią odległość przewozu 1 tony ładunku, było to 254 km – o 25 km więcej niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
W porównaniu do kwietnia 2022 r. odnotowano spadek w masie przewiezionych towarów o 0,2 mln ton (-0,7%). Pozostałe parametry były już jednak wyższe niż w kwietniu. Praca przewozowa zwiększyła się o 0,1 mld tonokilometrów (2,4%), a praca eksploatacyjna o 0,2 mln pociągokilometrów (3,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru była natomiast dłuższa o 8 km (wzrost z 246 km do 254 km).
Spadek w masie przewożonych towarów w ujęciu miesiąc do miesiąca dotyczył około połowy spółek realizujących przewozy w maju 2022 r. W jednostkowych przypadkach nie były to duże spadki, jednak dla całego rynku wpłynęły na zmniejszenie przewozów w stosunku do kwietnia o niecały 1%.
Po pięciu miesiącach 2022 r. przewieziono koleją łączną masę 104,6 mln ton, wykonano pracę przewozową na poziomie 25,2 mld tonokilometrów, a łączna praca eksploatacyjna pociągów towarowych wyniosła 35,3 mln pociągokilometrów.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów
PKP Cargo | 36,42% |
DB Cargo Polska | 16,18% |
Lotos Kolej | 5,15% |
PKP LHS | 4,41% |
PUK Kolprem | 3,49% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów
PKP Cargo | 39,94% |
Lotos Kolej | 9,19% |
DB Cargo Polska | 5,34% |
PKP LHS | 5,17% |
ORLEN KolTrans | 4,24% |