P. Kubicki: nie da się zrobić ETCS bez GSM-R

P. Kubicki: nie da się zrobić ETCS bez GSM-R

Musimy trochę pogonić temat cyfryzacji – mówił Piotr Kubicki, członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP PLK podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Z punktu widzenia zarządcy infrastruktury, który przygotowuje cały komponent kolejowy dla przewoźników, dla pasażerów i dla cargo, nie oszukujmy się, mamy trochę zaległości. Musimy przyspieszyć cyfryzację. Wiele naszych dużych systemów jest wciąż analogowych. Musimy nadgonić wdrażanie europejskiego systemu ruchu kolejowego, zaczynając od warstwy transmisji podstawowej – mówił członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP PLK.

Przyznał, że obecnie trwają mediacje między PKP PLK a konsorcjum, które wygrało przetarg. Potwierdził też, że spółka wraca do budowy systemu GSM-R.

Aby np. PKP Intercity mogło jeździć szybciej, jeszcze bezpieczniej i uruchamiać więcej pociągów, potrzebny jest ETCS. ETCS czyli ta warstwa, która zaciąga z GSM-R całą warstwę transmisyjną . Więc nie da się zrobić ETCS bez GSM-R. Jest to tak ważny projekt, że w naszym zespole nazwaliśmy go „Powstanie Wielkopolskie” – podkreślił Piotr Kubicki.

Jak dodał, kolejnym krokiem jest wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), aby pociągi PKP Intercity mogły jeździć za granicę, a także by przewoźnicy z Niemiec czy Czech mogli wjeżdżać do Polski. Dlaczego to jest tak ważne? Przedstawiciel PKP PLK wyjaśnił to na przykładzie rynku lotniczego.

Wyobraźmy sobie, że mamy polecieć samolotem do Brazylii. Większość osób wsiada do samolotu i nie zdaje sobie sprawy, że systemy na lotniskach w Brazylii, USA czy Austrii są takie same. Samoloty po prostu startują i lądują. Na kolei jest inaczej. Gdybyśmy próbowali to samo zrobić z pociągami przy obecnej infrastrukturze, sytuacja nie wyglądałaby tak różowo. Pociąg dojeżdża do granicy, gdzie musi wsiąść inny maszynista, ponieważ istnieją różne systemy –  opowiadał Piotr Kubicki.

Członek zarządu PKP PLK powiedział również, że cała Europa przechodzi obecnie transformację, przyjmując podejście holistyczne, aby dostosować swoje systemy kolejowe do działania na wzór systemów lotniczych.

By pociąg wyjeżdżający z krajów bałtyckich mógł przejechać przez Polskę i dotrzeć do Portugalii – zakończył Piotr Kubicki, członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP PLK.