ZZDR PKP o skierowaniu pociągów na niewłaściwy tor

ZZDR PKP o skierowaniu pociągów na niewłaściwy tor

Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP opublikował oświadczenie dotyczące pracy dyżurnych ruchu w kontekście ostatnich uchybień w realizacji rozkładu jazdy polegających na skierowaniu pociągów na tor lub w kierunku nie wynikającym z rozkładu.

ZZDR PKP poinformował, że były to w każdym przypadku sytuacje potencjalnie niebezpieczne zidentyfikowane i kategoryzowane w wewnętrznych przepisach oraz określone definicją tej kategorii „Wyprawienie pociągu lub pojazdu kolejowego w kierunku niezgodnym z opracowanym rozkładem jazdy, na sygnał zezwalający, przy sprawnie działających urządzeniach sterowania ruchem kolejowym”.

Nie było zatem w tych przypadkach zagrożenia mogącego prowadzić do wypadku. Potencjalność wystąpienia tego typu zagrożenia jest tym większa im większa jest liczba realizowanych przebiegów pociągowych i manewrowych w danej lokalizacji obsługiwanej przez jedną nastawnię dysponującą a także inne czynniki pojawiające się w sąsiedztwie Dyżurnego ruchu prowadzącego ruchu kolejowy z tej nastawni – podkreśla ZZDR PKP.

Związek uważa, że samo pojęcie zagrożenia nie jest problemem i wszyscy spotykają się z nim w codziennym życiu.

Może ono jednak przekształcić się w problem jeśli nie będziemy odpowiednio zarządzać tym zagrożeniem. Musimy także mieć świadomość, że nie każde zagrożenie prowadzi do błędu i nie zawsze błąd prowadzi do stanu zagrożeni – czytamy w stanowisku.

 

Dyżurni oczekują od pracodawców uwzględnienia tego, że istnieje potencjalna ewentualność wystąpienia stanu niepożądanego przy niewłaściwym podejściu do całokształtu organizacji pracy i współpracy.

Jako Organizacja reprezentująca tą grupę zawodową mamy doskonale rozpoznane sytuacje stanowiące zagrożenie – systematycznie je zgłaszamy i interweniujemy u pracodawców żądając zastosowania zarówno indywidualnych jak i organizacyjnych środków zaradczych w celu utrzymania marginesów bezpieczeństwa w czasie realizacji pracy eksploatacyjnej przez pracowników bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nasze interwencje nie zawsze są jednak brane pod uwagę. Wspomniane zagrożenia obserwujemy na wielu płaszczyznach bezpośrednio lub pośrednio będących w otoczeniu miejsc pracy Dyżurnych ruchu – napisano.

W ocenie Związku, zagrożenia związane są nie tylko z realizacją zadań inwestycyjnych powodującą nawarstwianie się ilości dodatkowych czynności wykonywanych przez Dyżurnych ruchu w tych procesach ale również z zrealizowaniem tych zadań i nową rzeczywistością i organizacją stanowiska pracy jaka pojawia się po zakończeniu tego procesu.

O ile sama realizacja zadania jest sytuacją przejściową i wymaga od dyżurnych ruchu przed wszystkim wkomponowania obowiązującego rozkładu jazdy w możliwości stacji i wariantowość realizacji przebiegów pociągowych i manewrowych ograniczaną robotami torowymi i dodatkowo większego skupienia na ostrzeganiu drużyn pociągowych i pracowników wykonujących prace terenowe na gruncie o ruchach taboru, o tyle efekty zakończonych robót często prowadzą do pogorszenia ergonomii pracy na stanowisku Dyżurnego np. poprzez zwielokrotnienie ilości monitorów, urządzeń pomocniczych i dodatkowych przekazywanych do obsługi lub obserwacji przez Dyżurnych ruchu oraz na ich wadliwości i awaryjności kończąc.inwestycyjnego – zauważają związkowcy.

Ponadto Związek pyta retorycznie czy słyszymy o kontrolerach ruchu lotniczego – do którego porównuje się pracę Dyżurnych ruchu – który w przerwach między jednym a drugim samolotem udawałby się do kotłowni w celu wyczyszczenia i dołożenia opału do pieca c.o. z wcześniejszym obowiązkiem przebrania tego opału w celu usunięcia z niego kamieni i przy okazji przeliczenia pozostałego opału aby przekazać to w ramach zmiany dyżuru?

To tylko jedno z kuriozalnych poleceń wydawanych przez zwierzchników Dyżurnych ruchu – zaznacza Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP.

W odniesieniu do powyższych faktów ZZDR PKP oczekuje od pracodawców kolejowych większej uwagi zwróconej na pracowników – w tym Dyżurnych ruchu – w procesach inwestycyjnych i eksploatacyjnych od etapu projektowania ergonomicznych miejsc pracy wyposażonych w optymalne i niezawodne urządzenia, poprzez planowanie i zapisy umożliwiające wsparcie dla pracowników w regulaminach tymczasowych na etapie realizacji tych zadań, a na rzetelnych procesach odbiorowych kończąc.