Zakończyły się prace na stacji Trzebinia

Zakończyły się prace na stacji Trzebinia

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na stacji w Trzebini.  Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, pozwoliła skrócić czas podróży między regionami oraz na trasach dalekobieżnych i zwiększyła poziom bezpieczeństwa. 

Trzebinia podobnie jak 10 przebudowanych stacji i przystanków oraz nowy przystanek Kraków Bronowice stała się dostępna dla wszystkich podróżnych.

– Dzięki inwestycji w Trzebini podróżni oraz mieszkańcy aglomeracji katowickiej i krakowskiej zyskali lepszy dostęp do nowoczesnej kolei. Stacja jest dostosowana także dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wszystko po to, by kolej była bardziej komfortowa oraz bezpieczna – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W miejscu niskich peronów są nowe,  wyższe – ułatwiające wsiadanie do pociągów.  Zamontowane są wiaty i ławki. W sierpniu zakończyły się prace przy peronie obok dworca, nad którym zamocowano odnowione zabytkowe zadaszenie. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się dzięki windom mogą dogodnie dostać się do pociągów. W drodze pomaga czytelne oznakowanie, ścieżki naprowadzające i nawierzchnia o zróżnicowanej strukturze. Kładkę nad torami zastąpiło przejście podziemne, które prowadzi na perony i służy mieszkańcom do bezpiecznego przejścia pod linią kolejową.

– Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę” .Przebudowa stacji Trzebinia oraz jedenastu stacji i przystanków na międzynarodowej trasie między Krakowem a Katowicami, to realna korzyść dla mieszkańców i podróżnych. Poza zwiększeniem dostępności do kolei skróciliśmy czas podróży. Kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, staje się jeszcze bardziej konkurencyjna  – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  

Mieszkańcy Trzebini oraz podróżni na trasie Kraków –  Katowice już korzystają z efektów modernizacji linii. Dzięki inwestycji PLK podróż z Trzebini do Katowic i Krakowa zajmuje ok. 30 – 35 minut. Dojazd do Krzeszowic lub Jaworzna tylko 10 minut. Czasy przejazdu jeszcze się skrócą, po zakończeniu  certyfikacji i zwiększeniu prędkości pociągów do 160 km/h.

Kolej bardziej konkurencyjna na trasach regionalnych, krajowych i międzynarodowych

Inwestycja między Krakowem a Katowicami zwiększyła poziom bezpieczeństwa dzięki 10 nowym bezkolizyjnym skrzyżowaniom oraz nowoczesnym urządzeniom sterowania. Ruch pociągów prowadzony jest z nowych lokalnych centrów sterowania. Komputerowe systemy wspierają kolejarzy w sprawnym i bezpiecznym prowadzeniu ruchu.

Modernizacja linii ograniczyła odziaływanie kolei na środowisko. Pomyślano również o zwierzętach. Przygotowane zostały odpowiednie przejścia pod torami dla dużych i małych zwierząt. Kolej, jako najbardziej ekologiczny transport stał się bardziej konkurencyjny względem innych środków transportu.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” za przeszło 2 mld zł, współfinansowany jest  przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja gwarantuje wymagane na międzynarodowych liniach warunki techniczne oraz zapewniła sprawny przejazd pociągów pasażerskich międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych, aglomeracyjnych oraz składów towarowych.