Wielosystemowy Griffin na kolejnych testach w Czechach

Wielosystemowy Griffin na kolejnych testach w Czechach

Jak się dowiedzieliśmy, 24 czerwca 2024 r. na tor doświadczalny VUZ Velim przyjechała wielosystemowa lokomotywa E4MSUa-002, którą na zlecenie PKP Intercity wyprodukował Newag.

Według naszych informacji, w lipcu Newag rozpocznie oficjalne badania homologacyjne na rynek czeski i słowacki. Ostatnio informowaliśmy, że producent zakończył proces homologacji Griffina na 200 km/h w Polsce. Pod koniec kwietnia pojazdy przechodziły ostatnie testy walidacyjne w jeździe wielokrotnej z prędkością 160 km/h oraz komunikacji lokomotywy z wagonami osobowymi.

Podczas październikowych testów na CMK lokomotywa osiągnęła prędkość 240 km/h.

Po zgromadzeniu wszystkich raportów i sprawozdań z badań oraz oceny zgodności, producent przedkłada pełen zestaw dokumentów do Urzędu Transportu Kolejowego, który następnie wydaje zezwolenie na dany typ pojazdu. Warto podkreślić, że krajowy organ ds. bezpieczeństwa ma maksymalnie cztery miesiące na podjęcie decyzji o wydaniu zezwolenia od momentu potwierdzenia kompletności złożonej dokumentacji.

Opóźnienie kontraktu

Dostawa pierwszych lokomotyw wielosystemowych planowana jest na III kwartał 2024 r. Oznacza to ogromne opóźnienia w dostawie wielosystemowych pojazdów. Zgodnie z podpisaną w październiku 2021 r. umową na zakup 10 lokomotyw, dostawa pierwszego pojazdu miała nastąpić w ciągu 18 miesięcy. Termin ten minął pod koniec kwietnia 2023 r. O przyczynach opóźnienia informowaliśmy na początku 2024 r. Producent tłumaczył to zmianą wymagań normatywnych dotyczących układu hamulcowego.

Miliardowe zakupy

Przypomnijmy, że w ramach tej umowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i zamówił dodatkowe pięć pojazdów. PKP Intercity zawarło z Newagiem także umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 oraz świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Dobra współpraca

Dodajmy, że Newag realizuje dla PKP Intercity także kontrakty dotyczące lokomotyw jednosystemowych. W ostatnich tygodniach producent przyspieszył dostawy elektrowozów w ramach zamówienia na 20 sztuk. Następnie rozpocznie dostawy w ramach kontraktu na 46 Griffinów.

PKP Intercity zaakceptowało także ofertę nowosądeckiego producenta na dostawę 35 nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych (HZT).