Spore zainteresowanie opracowaniem projektu dla PKM Południe

Spore zainteresowanie opracowaniem projektu dla PKM Południe

Pomorska Kolej Metropolitalna otworzyła oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację aglomeracyjnego odcinka nowej linii kolejowej PKM Południe wraz z towarzyszącymi jej 2 inwestycjami drogowymi.

Na sfinansowanie inwestycji w zakresie podstawowym PKM zamierzała przeznaczyć 35 629 507 zł brutto w tym na zadanie kolejowa 29 629 507 zł oraz na zadanie drogowe 6 mln zł.

Oferty złożyli:

  • Konsorcjum: Infra – Centrum Doradztwa, MOSTY GDAŃSK, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 44 034 000 zł brutto
  • Konsorcjum: TRANSPROJEKT GDAŃSKI, TPF, TPF Getinsa Euroestudios – 48 400 500 zł brutto
  • Konsorcjum: Sweco Polska, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych – 35 571 600 zł brutto
  • Konsorcjum: Multiconsult Polska, Europrojekt Gdańsk – 48 701 850 zł brutto
  • Konsorcjum: DATABOUT, TDM Projekt – 30 233 400 zł brutto
  • Konsorcjum: Voessing Polska, Vössing Ingenieurgesellschaft  – 55 823 550 zł brutto

Planowana wspólnie przez Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk inwestycja pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” w ramach ogłoszonego właśnie postępowania została podzielone na trzy zadania:

Zadanie kolejowe: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: budowa linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale” obejmujące:

  • budowę dwutorowej, aglomeracyjnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o długości ponad 7 km na odcinku od włączenia się w istniejącą linię kolejową SKM w Gdańsku Śródmieściu do projektowanej stacji kolejowej, znajdującej się na granicy Gdańska i Kowal,
  • budowę 6 nowych stacji pasażerskich, z których 2 znajdować się będą pod ziemią, 2 w wykopach, a 2 na estakadach,
  • budowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych w tym m.in. mostów, wiaduktów i tuneli,
  • przebudowę wszystkich kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, naziemną i nadziemną.

Zadania drogowe obejmują budowę dwóch budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską”, które obejmuje między innymi budowę nowego układu drogowego tzw. ul. Nowej Sandomierskiej na odcinku od ul. Sandomierskiej (odcinek po wschodniej stronie linii kolejowej nr 9) do ul. Małomiejskiej poprzez ulicę Nakielską oraz ul. Raduńską. Znacząca część trasy przebiegać będzie na wiadukcie drogowym oraz budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale”, które obejmuje m.in. budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie projektowanej stacji kolejowej Gdańsk – Węzeł Kowale.

Obecnie komisja przetargowa będzie weryfikować wszystkie oferty pod kątem formalnym, a następnie rozpatrzy je zgodnie z kryteriami merytorycznymi – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Niezwłocznie po zakończeniu prac komisji przedstawimy wynik postępowania i ogłosimy wykonawcę projektu budowlanego PKM Południe. Kolejnym naszym krokiem, równolegle z pracami nad dokumentacją aglomeracyjnego odcinka PKM Południe, będzie przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu ze środków unijnych.

O wyborze zwycięzcy zdecyduje nie tylko cena (90%), ale także doświadczenie wykonawcy (10%).

 

Prace projektowe mają być realizowane w latach 2024-2026. Jeżeli przygotowującym PKM Południe samorządom uda się w tym samym czasie zdobyć unijne dofinansowanie, to realizacja inwestycji będzie możliwa już w latach 2027-2029.