Wieczorem na teren toru doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa przyjechał trójczłonowy Plus wyprodukowany przez FPS Cegielski. To pierwsza wizyta pojazdu oznaczonego jako 228M-001 w Żmigrodzie.
Jak zachwala producent, pojazd Plus to innowacyjny dwunapędowy zespół trakcyjny, łączący napęd elektryczny oraz spalinowy. Przeznaczony jest do eksploatacji w ruchu regionalnym, na trasach o umiarkowanym natężeniu ruchu, oraz o obniżonym standardzie infrastruktury, umożliwiający łączenie tras zelektryfikowanych oraz bez elektryfikacji bez konieczności zmiany pojazdu. Swoją premierę jednostka miała na targach TRAKO 2021.
Przez wiele miesięcy o produkcie poznańskiego producenta było cicho, aż do lutego 2023 roku, kiedy po raz pierwszy pojawił się w Żmigrodzie.
Jesteśmy głęboko przekonani, że Plus będzie spełniał oczekiwania przez swoją innowacyjność, modułowość i pokaże swoją przewagę nad pojazdami zbudowanymi w oparciu o wózki Jakobsa – zachwalał pojazd w rozmowie z „Kolejowym Portalem” Marcin Rodek, prezes FPS Cegielski.
Pojazd przechodził wymagane testy w celu uzyskania homologacji, ale brakowało zamówień na tego typu pojazdy. Wszystko zmienił przetarg Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, ogłoszony w celu zakupu dwóch nowych dwunapędowych (elektryczno-spalinowych) zespołów trakcyjnych. Jako jeden z warunków postępowania było dostarczenie pojazdów jeszcze w 2023 roku. Zapis ten spowodował, że tylko jeden producent – FPS Cegielski, był w stanie zrealizować to zamówienie.
Tak też się stało, ponieważ tylko poznański producent złożył ofertę. Na sfinansowanie zamówienia lubuski samorząd zamierzał przeznaczyć 57 135 651,35 zł brutto, a oferta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych opiewała na łączną kwotę 73,8 mln zł brutto.
Mimo znacznego przekroczenia budżetu, Urząd Marszałkowski znalazł dodatkowe środki finansowe i zaakceptował ofertę.
Testy, które pojazd 228M-001 oraz mniejszy 227M-001 wykona w najbliższych dniach, sugerują, że pojazdy już wkrótce trafią do nowego właściciela.