PKP Intercity i Newag zaprezentowały wielosystemowego Griffna

PKP Intercity i Newag zaprezentowały wielosystemowego Griffna

Podczas drugie dnia targów TRAKO 2023 w Gdańsku, firmy PKP Intercity i Newag zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. W ramach wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy narodowemu przewoźnikowi 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

Lokomotywa wielosystemowa Griffin prezentowana podczas TRAKO 2023 w Gdańsku to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w nowosądeckiej fabryce. Umowa, zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. W czerwcu bieżącego roku narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.

Zaprezentowana podczas targów TRAKO pierwsza pasażerska lokomotywa wielosystemowa, pochodząca z polskiego zakładu produkcyjnego Newag, to przykład jak należy inwestować, by zyskiwali na tym wszyscy – przewoźnik, producent i pasażerowie. Ogromne inwestycje PKP Intercity przyczyniają się do wzrostu gospodarczego Polski, rozwoju przemysłu oraz zachęcania pasażerów do wybierania tego właśnie środka transportu. W ostatnich ośmiu latach odwróciliśmy ten niekorzystny trend, który dominował przed 2015 rokiem. Przewoźnik ponosił straty, nie przyciągał nowych klientów. Dziś są fundusze, rekordowa liczba pasażerów i coraz nowocześniejsze pojazdy, które docierają do większej liczby miast i miejscowości w Polsce i Europie – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

PKP Intercity inwestuje w nowoczesne lokomotywy, które w znaczący sposób przyczynią się do rozwoju oferty przewozowej. Dzięki tym pojazdom Polacy dojadą szybciej nie tylko do wielu miast w kraju, ale także w Europie. Dodatkowo, rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne, jest kolejnym krokiem w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dziś PKP Intercity oraz Newag prezentują pojazd, będący elementem największego w historii programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do połowy 2025 roku wszystkie nowe lokomotywy powiększają park taborowy i wzmocnią nasze możliwości operacyjne – mówi Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Pierwszy wielosystemowy Griffin wyjedzie na tory w 2024 roku. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, chcemy aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.