Oprogramowanie Impulsów wpływało na uruchamianie pojazdów po naprawach?

Oprogramowanie Impulsów wpływało na uruchamianie pojazdów po naprawach?

Podczas konferencji „Oh My H@ck”, która odbyła się 5 grudnia 2023 r., przedstawiono zaskakujące informacje dotyczące problemów z pojazdami Impuls. Po wykonanych naprawach w 2022 r. przez Serwis Pojazdów Szynowych, pojazdy te nie chciały się uruchamiać

Strona zaufanatrzeciastrona.pl przedstawiła streszczenie prezentacji wygłoszonej na konferencji przez Jakuba Stępniewicza, Sergiusza Bazańskiego oraz Michała Kowalczyka. Z artykułu dowiadujemy się m.in., że po miesiącach analiz i setkach godzin spędzonych nad kodem udało się zidentyfikować bardzo ciekawe mechanizmy powodujące nagłe choroby pociągów.

Znalezione w kodzie wartości liczbowe, które okazały się być współrzędnymi GPS, wskazywały na okolice zakładu Pesy Bydgoszcz. Wkrótce odnaleziono także współrzędne innych serwisów, które mogłyby prowadzić naprawy i przeglądy pociągów w Polsce – informuje Zaufana Trzecia Strona.

Jak czytamy dalej w artykule „O trzech takich, co zhakowali prawdziwy pociąg – a nawet 30 pociągów” wkrótce odkryto także inne kody, które wywoływały blokadę pojazdu po wymianie jednego z elementów lub, co gorsza, wywoływały usterkę po konkretnej dacie.

Wkrótce odkryto także inne kody, które wywoływały blokadę pojazdu po wymianie jednego z elementów lub, co gorsza, wywoływały usterkę po konkretnej dacie.

Przypomnijmy, że na początku lipca 2022 r. Newag, producent pojazdów Impuls, które po wykonanych naprawach P3 miały problemy z uruchamianiem, wystosował specjalne oświadczenie. Spółka zawiadomiła organy ścigania o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Nowosądecki producent miał zastrzeżenia do wykonywanych prac przy pojazdach 45WE-019, 45WE-024 oraz ED78-020, których właścicielem jest Województwo Zachodniopomorskie.

Polregio bardzo szybko przedstawiło stanowisko w sprawie oświadczenia firmy Newag, które zdaniem przewoźnika zawierało nieuzasadnione zarzuty wobec spółki. Ostatecznie, w maju 2023 r., Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego podpisał z Newagiem umowę na przywrócenie pojazdu ED78-020 do pełnej sprawności technicznej, obejmującą wykonanie czynności przeglądowych zgodnych z trzecim poziomem utrzymania oraz przegląd silników trakcyjnych.

Koleje Dolnośląskie oświadczyły natomiast, że wszelkie działania związane z użytkowaniem i serwisowaniem taboru należącego do przewoźnika są transparentne, zgodne z przepisami prawa, normami technicznymi oraz regulacjami dotyczącymi eksploatacji i przeglądów.

Wówczas także Serwis Pojazdów Szynowych zabrał głos po oświadczeniu spółki Newag, w którym producent zarzucał działania doprowadzające do dezintegracji systemu bezpieczeństwa w naprawianych pojazdach.

Czekamy na stanowisko Newagu oraz Urzędu Transportu Kolejowego w tej sprawie.