Od poniedziałku rusza przełączanie urządzeń srk do nowego LCS Warszawa Zachodnia

Od poniedziałku rusza przełączanie urządzeń srk do nowego LCS Warszawa Zachodnia

Na stacji  Warszawie Zachodniej od 28 listopada do 10 grudnia będą zmiany w komunikacji. Organizacja rozkładu jazdy związana jest kolejnym etapem prac i wymogami bezpieczeństwa. Na stacji włączane będą nowe urządzenia systemu sterowania ruchem. Przypomnijmy, że prace te miały być realizowane w sierpniu.

Istotne prace zaplanowano od 28 listopada do 10 grudnia. Zmiany są ujęte w obowiązującym rozkładzie jazdy. Niektóre pociągi pojadą zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Niektóre połączenia będą skrócone lub odwołane.

Roboty są związane z podłączaniem nowych urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) na stacji Warszawa Zachodnia i w budynku nastawni Warszawa Włochy. Po zakończeniu wszystkich prac prowadzenie ruchu  będzie realizowane za pomocą komputerowych urządzeń sterowania, które zastąpią dotychczasowy system przekaźnikowy. Nowe urządzenia na szlaku Warszawa Zachodnia – Warszawa Włochy pozwolą na szybszą odprawę pociągów i zwiększą poziom bezpieczeństwa.

Przypomnijmy, że prace związane z przełączeniem urządzeń miały być prowadzone w terminie od 22 sierpnia do 3 września 2022 r. Dzięki obserwacji Stowarzyszenia Bezpieczna i Przyjazna Kolej, dowiedzieliśmy się, że PKP PLK nie wykonywały zaplanowanych prac. Zarządca infrastruktury potwierdził, że wbrew założeniom wykonawca nie realizował części założonych prac. W konsekwencji trzy osoby z PKP PLK straciły swoje stanowiska.

Odprawa podróżnych i budowa

Na stacji Warszawa Zachodnia pociągi zatrzymują się przy ośmiu peronach. Równocześnie na kilku poziomach są kontynuowane prace. Wybudowano kilkanaście kilometrów nowych torów. Ponad 50 nowych rozjazdów umożliwia ruch pociągów. Stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Od października wykonawca pracuje m.in. na peronie nr 5. Przed budową nowego obiektu zdemontował sieć trakcyjną i tory. Usunięta została stara wiata i konstrukcje oświetlenia. Na przygotowanym terenie powstanie kolejny peron.

Od strony zachodniej zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Układane są tory. Nowe rozwiązane usprawni podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.

Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem nr 9 z peronem nr 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome i windy. Wykonawca montuje instalacje energetyczne. Prowadzone są prace związane z systemem kanalizacji oraz  odwodnienia.

Warszawa Zachodnia zmienia oblicze

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.