Nowy plan na wykorzystanie ED74. „Edytą” do Zakopanego

Nowy plan na wykorzystanie ED74. „Edytą” do Zakopanego

Jest wstępny plan, aby pociągi ED74, które niekoniecznie nadają się do podróży dalekobieżnych, liczonych w setkach kilometrów, były przeznaczone na podróże krótkodystansowe, wynoszące 150-200 km – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Piotr Malepszak przyznał, że rozmawia z PKP Intercity, aby jednostki ED74 nie kursowały z Wrocławia do Lublina na odległość 500 km, tylko żeby służyły na krótsze trasy.

Przedstawiciel resortu przypomniał, że na modernizację kolejowej zakopianki wydano 1,5 mld zł, a oferta przewoźnika niewiele się zmieniła.

Chcemy, żeby od grudnia były już pierwsze zmiany w tej ofercie, a docelowo oczywiście byłoby wskazane, żeby ułożyć cykliczny rozkład nawet w krótszej relacji z Krakowa do Zakopanego – dodał Piotr Malepszak.

Dodał, że niekoniecznie chodzi o pociągi bezpośrednie, tylko aby pasażer dojeżdżający do Krakowa ze Szczecina, z Wrocławia czy z Poznania mógł się przesiąść i kontynuować podróż pociągiem wahadłowym w relacji Kraków – Zakopane – Kraków.

PKP Intercity ma taki tabor już dzisiaj – stwierdził Malepszak.

Wiceminister przyznał jednocześnie, że choć przewoźnik ma 14 jednostek ED74, to ich dostępność po modernizacji nie jest porywająca.

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez Pesa Bydgoszcz w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W roku 2009 wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 2014-2016 czekały na lepsze czasy w Krakowie oraz w Warszawie.

Modernizacja ED74 realizowana byłą w ramach podpisanej w czerwcu 2019 r. umowy między PKP Intercity a konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pesa Bydgoszcz w czerwcu 2019 roku. Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto.

Pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą korzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce zostało wyposażone w gniazdko elektryczne. Ponadto w każdym składzie zainstalowano wzmacniacze sygnału komórkowego,