KE zatwierdziła unijne dofinansowanie dla modernizacji kolejowej „zakopianki”

KE zatwierdziła unijne dofinansowanie dla modernizacji kolejowej „zakopianki”

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie dla modernizacji linii kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. To kolejna dobra informacja o wsparciu unijnym inwestycji transportowej.  Zakończenie przedsięwzięcia jest planowane w 2023 roku.

Decyzja Komisji oznacza, że finansowanie jest pewne. Takie decyzje są wydawane w przypadku największych inwestycji współfinansowanych z UE.  To efekt rzetelnej pracy nad inwestycją  – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Całkowity koszt inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA to prawie 1,5 miliarda złotych, w tym dofinansowanie UE z Programu Infrastruktura i Środowisko to ponad 715 milionów złotych. Za te pieniądze przebudowanych lub zmodernizowanych zostanie prawie 117 kilometrów linii kolejowych oraz 36 przystanków i stacji kolejowych, 16 mostów oraz 2 wiadukty kolejowe. Przeprowadzone prace pozwolą w przyszłości na wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Po realizacji inwestycji dopuszczalna maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich na liniach 97 i 98 będzie wynosić 100 km/h, a na linii 99 – 120 km/h, natomiast dla pociągów towarowych maksymalna prędkość będzie wynosić 80 km/h.

Jest to 106 decyzja KE dla dużego projektu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko – największego programu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020 w Polsce.

We wrześniu rusza modernizacja ostatniego odcinka „zakopianki” Sucha Beskidzka – Chabówka oraz kontynuacja prac na trasie Chabówka – Zakopane.