Dłuższy peron w Wołominie, nowy parking w podwarszawskich Urlach

Dłuższy peron w Wołominie, nowy parking w podwarszawskich Urlach

Podróżujący pociągami między Białymstokiem a Warszawą zyskają lepsze możliwości codziennych dojazdów. W Wołominie zostanie przebudowany peron, aby umożliwić zatrzymywanie się dłuższym składom pociągów PKP Intercity. Natomiast w podwarszawskich Urlach, zostanie zbudowany parking, który umożliwi wygodne łączenie podróży autem i koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na projekty obu inwestycji w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

Na terenie bezpośrednio sąsiadującym ze stacją kolejową Urle, na linii kolejowej Zielonka – Kuźnica Białostocka (lk6), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują monitorowany parking, który zapewni mieszkańcom wygodne przesiadki do pociągów. Zarządca kolei ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie parkingu z 80 miejscami postojowymi, w tym 5 dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Czas realizacji to 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Inwestycja będzie zrealizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. W sierpniu br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Gminą Jadów w sprawie przejęcia w zarządzanie infrastruktury parkingowej i drogowej.

Mieszkańcy Mazowsza korzystają z efektów Programu Przystankowego, dzięki któremu skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Na terenie woj. mazowieckiego zmodernizowano lub zbudowano już 9 przystanków. Dzięki inwestycji w Wołominie, pasażerowie będą mogli korzystać z dłuższych pociągów, natomiast w Urlach zostawić samochód przy przystanku i przesiąść się do ekologicznego transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dzięki rządowemu Programowi Przystankowemu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają udogodnienia dla podróżnych w całej Polsce, w tym w podwarszawskich miejscowościach – Urlach i Wołominie. Zapewniamy lepsze możliwości komunikacyjne – budując parkingi przy stacjach i przystankach i warunki podróżowania – umożliwiając korzystanie z dłuższych pociągów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Druga inwestycja, na którą PLK SA ogłosiły przetarg dotyczy przebudowy peronu w Wołominie. 200-metrowy peron nr 1 (jedna krawędź) zostanie przebudowany i wydłużony do 390 metrów. Inwestycja umożliwi sprawniejszą obsługę podróżnych jadących w stronę Warszawy czy Białegostoku, wsiadających lub wysiadających w Wołominie z pociągów Intercity dłuższych niż istniejący peron nr 1, szczególnie w okresie letnim i szczytów przewozowych, kiedy przewoźnik prowadzi na trasie dłuższe składy. Szacunkowa wartość zadania w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” to ok. 3,5 mln zł.

Program Przystankowy w woj. mazowieckim

W województwie mazowieckim projekt przystankowy obejmuje na liście podstawowej 16 lokalizacji na łączną kwotę ponad 93,20 mln zł.

Są to: Józefin, Błonie Rokitno, Mińsk Mazowiecki, Kosów, Chronów, Bąkowiec, Mrozy, Wołomin, Mordy Miasto, Koziebrody, Radom Południowy, Ruda Wielka, Mława Miasto, Groszowice Wrzosów, Dąbrówka Zabłotnia, Niemojki.

W 2021 r. przebudowano przystanek w Niemojkach. Od 2023 r. pociągi zatrzymują się na nowych przystankach Dąbrówka Zabłotnia, Groszowice Wrzosów, Bąkowiec, Chronów, Mordy Miasto, Mława Miasto, Błonie Rokitno i Mrozy.