CBA bada umowę Województwa Zachodniopomorskiego z Newagniem na dostawę EZT-ów

CBA bada umowę Województwa Zachodniopomorskiego z Newagniem na dostawę EZT-ów

Wydział Postępowań Kontrolnych Delegatury CBA w Szczecinie rozpoczął kontrolę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Chodzi o umowę na zakupione w 2016 r. pojazdy Impuls.

Jak czytamy na stronie CBA, funkcjonariusze Wydziału Postępowań Kontrolnych Delegatury CBA w Szczecinie prowadzą od 26 marca 2024 r. kontrolę prawidłowości realizacji umowy nr WIiT.II-92/2016 z dnia 12.09.2016 r. na dostawę 17 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, zawartej między Województwem Zachodniopomorskim a spółką Newag, pod kątem ewentualnych rozwiązań technicznych zastosowanych przez producenta zmierzających do ograniczenia konkurencji na rynku serwisowania elektrycznych zespołów trakcyjnych ze szkodą dla Województwa Zachodniopomorskiego.

Kontrola będzie przeprowadzona w terminach określonych w art. 33 ust. 3-4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym – napisano w komunikacie.

Co na to Newag?

Nie mamy żadnej wiedzy w tej sprawie. Jesteśmy przekonani, że w obecnej sytuacji tylko sąd jest w stanie zbadać i ocenić całą sprawę. Jesteśmy pewni, że na koniec dnia sąd stanie po naszej stronie i spokojnie czekamy na rozstrzygniecie w tym zakresie – przekazał Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy firmy Newag.

Otrzymaliśmy również stanowisko od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego

Liczymy na szybkie wyjaśnienie kontrowersji, które się pojawiły w ostatnim czasie. Dalsze działania Województwa będą uzależnione od ustaleń właściwych organów państwowych, które aktualnie badają sprawę. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości powodujących szkodę w stronie województwa, Urząd Marszałkowski będzie podejmował decyzje o ewentualnych roszczeniach – poinformował „Kolejowy Portal” UMWZ.

Kontrola CBA może ma zapewne związek z problemami z pojazdami Impuls. Na początku lipca firma Newag opublikowała oświadczenie, w którym producent poinformował, że stwierdził dokonanie dezintegracji systemów bezpieczeństwa pojazdu, w tym ingerencję w rejestrator prawny pojazdu i zmianę wskazań drogomierza. Pojazd ED78-020 na wniosek właściciela został zabezpieczony celem udostępnienia odpowiednim organom. Z oskarżeniami producenta nie zgodziło się Polregio, które odpowiedziało producentowi.

Ostatecznie Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego podpisał z Newagiem umową na przywrócenie ED78-020 do pełnej sprawności technicznej z wykonaniem czynności przeglądowych w zakresie odpowiadającym trzeciemu poziomowi utrzymania wraz z wykonaniem przeglądu silników trakcyjnych.

Przypomnijmy, że w połowie lipca 2023 r. samorząd podpisał z nowosądeckim producentem umowę na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówione pojazdy (o oznaczeniu fabrycznym 31WE bb). Miesiąc temu Urząd Marszałkowski skorzystał z prawa opcji kolejne cztery jednostki. Nowy tabor ma się pojawić na torach woj. zachodniopomorskiego do listopada 2025 r