Od 18 września 2020 r. podróżni na stacji Lublin Główny będą mieli łatwiejszy dostęp do pociągów oraz kas biletowych, dzięki udostępnieniu przez wykonawcę modernizacji stacji nowego odcinka przejścia podziemnego. Pasażerowie o ograniczonych możliwościach poruszania się będą mogli skorzystać z wind. Dalsze prace w przejściu i na peronie będą kontynuowane.
Na stacji Lublin Główny pasażerowie korzystają już z nowego peronu nr 3 oraz jednej krawędzi peronu nr 2. Nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Wieczorem jasne oświetlenie zapewnia bezpieczny dostęp do wagonów. Montowana jest wiata oraz ławki. W gablotach są informacje i rozkłady jazdy.
Przed dworcem w miejscu torowiska pracują maszyny. Na specjalnie przygotowanym terenie ustawiane są ścianki peronu. Stopniowo będą montowane kolejne elementy nawierzchni, oświetlenie i ławki. Ułożony zostanie tor. Równocześnie wykonawca doposaża peron nr 2 w wiatę. W marcu 2021 r. wszystkie perony na stacji Lublin Główny będą utrzymane w standardzie peronu nr 3. Będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawny ruch pociągów umożliwią instalowane urządzenia sterowania oraz sygnalizatory.
Podróże pociągiem z Lublina w kierunku Warszawy zapewnią m.in. przebudowywane wiadukty kolejowe, a także mosty nad Bystrzycą i Czerniejówką. Wzmocnione konstrukcje już na nowych torach gwarantują sprawne przejazdy cięższych składów.
Od 30 sierpnia br. między Lublinem a Dęblinem pociągi jeżdżą po obu torach. Dla podróżnych to dogodniejsze rozpoczęcie podróży. Na oświetlonych peronach są wiaty i ławki. Przygotowano oznakowanie i gabloty z informacją pasażerską. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania dogodne dojście zapewniają pochylnie. Są przejścia podziemne w Dęblinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu, Lublinie Zachodnim.
Również między Dęblinem i Otwockiem od 30 sierpnia składy kursują nowym torem z Pilawy do Otwocka. Budowany jest drugi tor, który wyeliminuje wąskie gardło na trasie do stolicy. Zwiększą się możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.
Sprawniejszą kolej w aglomeracji lubelskiej zapewni budowa łącznicy pomiędzy linią Lublin – Warszawa (nr 7), a linią Lublin – Stalowa Wola (nr 68). Wykonawca zakończył układanie rozjazdów. Dzięki inwestycji pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin. Powstaną również lepsze możliwości obsługi ruchu pasażerskiego.