PKP PLK w końcu zakończyły przebudowę stacji Legnica [GALERIA]

PKP PLK w końcu zakończyły przebudowę stacji Legnica [GALERIA]

Podróżni w Legnicy mogą już korzystać z czterech wind, a dwa zmodernizowane perony znacznie ułatwiają wsiadanie do pociągów. Inwestycja o wartości około 60 mln zł , finansowana ze środków budżetowych, umożliwiła dostosowanie stacji do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Projekt, choć realizowany z kilkuletnim opóźnieniem, znacząco poprawił estetykę tego wielkiego, historycznego obiektu.

Podróżni na stacji Legnica mogą korzystać z 4 wind. Urządzenia gwarantują wygodę osobom z ograniczoną możliwością poruszania się i opiekunom z dziecięcymi wózkami. Również rowerzyści dzięki odpowiednim wielkościom kabin mogą korzystać z dźwigów.

Przebudowane zostały dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Są wyższe i łatwiej wejść z nich do pociągu. Na wszystkich peronach zostały zamontowane specjalne pasy z wypukłą nawierzchnią, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niedowidzącym. Są także informacje Braille umieszczone na poręczach przy schodach na perony.

Nowe, jasne oświetlenie zapewnia dobre warunki podróży także po zmroku. Czytelne oznaczenia pozwalają lepiej orientować się na stacji.

Niezwykła osłona peronów

Historyczna hala peronowa, większa od powierzchni boiska piłkarskiego, to jeden z największych tego typu obiektów w kraju – ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Odbudowane zostały dawne przeszklenia w dachu – świetliki. Takie rozwiązanie zapewnia więcej światła i dodaje hali uroku i lekkości. Pod halą peronową, w tunelu głównym wymieniliśmy posadzki i ceramiczne płytki na ścianach. Jest nowe oświetlenie i gabloty informacyjne.

Problemy z realizacją inwestycji

Przypomnijmy, że umowę na prace na stacji Legnica podpisano w marcu 2018 roku. Jednak z powodu braku dostatecznego zaangażowania wykonawcy, realizacji inwestycji niezgodnie z założonym harmonogramem czy też braku reakcji na upomnienia, PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły zdecydowaną reakcję i 30 czerwca 2022 roku rozwiązano umowę wykonawczą.

Pierwotnie prace miały się zakończyć już w grudniu 2019 roku, potem w lutym 2020 roku, a pod koniec grudnia 2021 roku wiceminister Andrzej Bittel poinformował, że remont potrwa do końca listopada 2022 roku. Jednak wówczas PKP Polskie Linie Kolejowe podpisałyby z firmą Dolkom umowę na dokończenie robót związanych z przebudową stacji Legnica, a prace miały zakończyć się do końca 2023 roku.