PKP PLK planują w 2024 r. ogłosić przetargi na ponad 17 mld zł.

PKP PLK planują w 2024 r. ogłosić przetargi na ponad 17 mld zł.

Wiem, że rynek potrzebuje postępowań na realizację inwestycji – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe. Zarządca infrastruktury planuje w 2024 r. ogłosić przetargi na ok. 17,5 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą możliwie szybko, po zakończeniu pełnego przeglądu programu inwestycyjnego i Krajowego Programu Kolejowego wspólnie z Ministerstwem, wypuszczać postępowania na rynek.

W niektórych przypadkach ogłoszenie przetargu będzie zależeć od zakończenia procedur pozyskania finansowania ze źródeł unijnych – zaznaczył Marcin Mochocki.

W III kwartale 2024 r. mają zostać rozpisane postępowania na odcinki Gdynia Chylonia – Lębork na LK 202, Szrzerzyc – Tymbark (w zakresie srk), Warszawa Wawer – Otwock, a także na kontynuację programu rozwoju linii kolejowych w Polsce Wschodniej w okolicach Sandomierza.

W ostatnim kwartale 2024 r. spółka planuje przetargi na modernizację Rail Baltica z Białegostoku przez Osowiec do Ełku, dalszy ciąg inwestycji na linii 104, modernizację LK 12 między Skierniewicami a Pilawą z budową drugiego mostu nad Wisłą, a także przebudowę stacji Maksymilianowo na LK 201.

Większość przetargów będzie ogłaszana w formule „buduj”.

Nie chcemy ogłaszać przetargów, żeby później przez 24 miesiące czekać na pozwolenia na budowę. Chcemy ogłaszać przetargi wtedy, kiedy mamy przekonanie, że w ciągu 6-8 miesięcy jesteśmy w stanie uzyskać decyzje administracyjne, które pozwolą na realizację prac na placu budowy – podkreślił Mochocki.

Członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji zastrzegł, że proces administracyjny nie jest jednak w pełni przewidywalny.

Nie będziemy sztucznie kreować sytuacji medialnej, że ogłaszamy przetargi, gdy jesteśmy daleko od załatwienia formalności, żeby rozpocząć proces budowlany – podkreślił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Nakłady inwestycyjne w 2024 roku

Zarząd PKP PLK szacuje, że nakłady inwestycyjne na rok 2024 wyniosą około 10 mld zł.

Ten rok to m.in. zakończenie przebudowy linii z Warszawy do Białegostoku, zakończenie części torowej stacji Warszawa Zachodnia (bez tunelu pod stacją) oraz zakończenie głównych prac na liniach E59 i E20 – wymienił Mochocki.