Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na pytania posła Michała Jarosa, który skierował interpelację w sprawie punktualności pociągu PKP Intercity IC „Wawel” Okazuje się, w okresie od 12 czerwca do 3 października 2022 r. średnie opóźnienie na terytorium Polski wyniosło blisko godzinę.
Opóźnienia i przyczyny
Poseł Jaros zapytał ile kursów pociągów relacji Przemyśl-Berlin oraz Berlin-Przemyśl odnotowało na ostatniej stacji opóźnienie większe niż 5 minut, a także jaka część kursów pociągów miała opóźnienie przy wjeździe oraz wyjeździe z Polski.
Jak odpisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w okresie od 12 czerwca do 3 października 2022 r. dla pociągu nr 73000/1 rel. Berlin (Frankfurt/Oder) – Przemyśl – odnotowano 89% pociągów opóźnionych, przy średnim opóźnieniu 55 minut, a dla pociąg nr 37000/1 rel. Przemyśl – Frankfurt/Oder (Berlin) – odnotowano 94% pociągów opóźnionych, przy średnim opóźnieniu 52 minuty. Dodał, że na granicy pociąg do Berlina miał 94% opóźnionych kursów a podczas przyjęcia zza granicy pociąg do Przemyśla miał 33% opóźnionych kursów.
Poseł dopytywał również jakie były główne przyczyny opóźnień.
– Do głównych przyczyn opóźnień omawianych pociągów należą opóźnienia zza granicy, lokowanie podróżnych, w tym z Ukrainy i OzN oraz wydłużony czas jazdy – przede wszystkim w przypadkach rozkładów uzupełniających, polegających na wzmocnieniach wagonowych oraz w sytuacjach pojedynczych obsad trakcyjnych – odpowiedział przedstawiciel resortu.
I tą ostatnią kwestię poruszył poseł Jaros, który zapytał w interpelacji czy spółka PKP Intercity na polskim odcinku trasy zdecydowała się wyznaczyć lokomotywy, które nie posiadają systemu ETCS, a tym samym wymagana jest podwójna obsada.
Sekretarz stanu w MI poinformował, że do obsługi pociągu wyznaczono lokomotywę wielosystemową EU44, która nie jest wyposażona w ETCS. Dodał, że podwójna obsada trakcyjna zaplanowana jest na odcinkach Legnica – Katowice i Kraków Główny – Rzeszów Główny, na których możliwa jest jazda z prędkością 160 km/h.
– Ewentualna wymiana lokomotyw trwa około 20-25 min, co powoduje zwiększenie czasu przejazdu. Pojedyncza obsada trakcyjna na odcinku Legnica – Opole generuje około 15 minut opóźnienia. Wymiana lokomotywy nie wpłynie na konieczność jazdy w podwójnej obsadzie trakcyjnej na odcinku Kraków – Rzeszów, gdzie infrastruktura nie jest wyposażona w system ETCS – tłumaczy Bittel.
Poinformował jednocześnie, że w okresie wakacji największe problemy odnotowywano z powodu wydłużonego czasu jazdy w pojedynczej obsadzie trakcyjnej.
– Po zaprzestaniu kursowania pociągów sezonowych, codziennie zapewniana jest odpowiednia obsada trakcyjna, czego efektem jest znacznie zmniejszenie się opóźnień pociągów „Wawel” – podkreślił.
Skargi pasażerów
Poseł zapytał także ile skarg zostało złożonych i jaka łączna kwota została wypłacona pasażerom w związku z opóźnieniami składu „Wawel”.
– Według danych pozyskanych z systemu ewidencji zgłoszeń reklamacyjnych/skargowych PKP Intercity w okresie 12 czerwiec – 28 wrzesień 2022 r. zarejestrowano 1412 reklamacji, których przyczyna została przypisana do opóźnienia pociągu „Wawel” – odpisał Bittel.
Dodał, że z tytułu pozytywnego rozpatrzenia reklamacji dotyczących opóźnienia pociągu „Wawel” przewoźnik wypłacił łącznie prawie 60 tys. zł.
Analiza przyczyn opóźnień
Poseł dopytywał, czy PKP Intercity analizuje przyczyny opóźnień i czy planuje się podjąć, w celu przywrócenia punktualności pociągów.
Bittel podkreślił, że na punktualność pociągów wpływa wiele czynników, nie tylko leżących po stronie konkretnego przewoźnika, ale również innych przewoźników polskich i zagranicznych, zarządcy infrastruktury, pracy służb państwowych oraz innych podmiotów technicznych, a w odróżnieniu od połączeń regionalnych, pociągi PKP Intercity pokonują nawet kilkaset kilometrów, co zwiększa ryzyko ewentualnych opóźnień.
Równocześnie dodał, że w związku ze znaczącym spadkiem punktualności pociągów dalekobieżnych, co jest całkowicie nieakceptowalne dla resortu infrastruktury, zostały przywrócone cykliczne posiedzenia w siedzibie MI w sprawie poprawy punktualności pociągów.
– Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Intercity prowadzi analizy opóźnień każdego pociągu, wraz z propozycją działań zaradczych – zaznaczył wiceminister.
Przypomnijmy, że do końca grudnia 2022 r. PKP Intercity czeka na oferty na montaż systemu ETCS w lokomotywach EU44. Przewoźnik podpisał także umowę na dostawę 10 nowych wielosystemowych lokomotyw. Pojazdy ma dostarczyć Newag. Cały czas trwa przetarg na dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych oraz 38 siedmowagonowych składów push-pull z 45 lokomotywami mogącymi wyjeżdżać poza granice Polski. Wszystkie nowo zakupione wielosystemowe lokomotywy mają być przystosowane do jazdy z prędkością nie mniejszą niż 200 km/h.