Ełk: postępy modernizacji w ramach projektu Rail Baltica [GALERIA]

Ełk: postępy modernizacji w ramach projektu Rail Baltica [GALERIA]

Na stacji w Ełku zbudowano 34 km torów i 112 rozjazdów. Zaawansowane są roboty przy budowie nowych peronów. Na obu jest zadaszenie i część elementów wyposażenia. Na peronie nr 1 kończy się układanie nawierzchni. Wykonano też większość prac konstrukcyjnych przy budowie tunelu pod torami, w tym szybów wind i schodów na perony. Po zakończeniu prac 110-metrowy tunel zapewni bezpieczne dojście do pociągów i na drugą stronę stacji, także osobom o ograniczonej mobilności.

Pod wiaduktem kolejowym nad ul. Suwalską w Ełku zakończyło się betonowanie specjalnej konstrukcji – tzw. wanny szczelnej, która na przyszłość zabezpieczy ulicę przed zalaniem. Budowa dodatkowego zabezpieczenia w tym miejscu była niezbędna ze względu na trudne warunki wodno-gruntowe. Teraz wykonawca będzie mógł przystąpić do robót przy wykonywaniu warstw nawierzchni drogowej. Przebudowana ul. Suwalska będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną, chodnik i ciąg pieszo rowerowy. Otwarcie skrzyżowania dla ruchu planowane jest na przełom maja i czerwca.

Ostatni etap betonowania konstrukcji prowadzony jest także na budowie mostu nad rzeką Ełk. Na potrzeby tego etapu przygotowano tymczasową podporę w nurcie rzeki, zbrojenia i szalunki. Tuż obok, po gotowej części przeprawy, prowadzony jest ruch pociągów. Konstrukcja nowego wiaduktu nad ul. Kolejową jest gotowa, trwają natomiast prace przy przebudowie ulicy, w tym zabezpieczeniu przed wodą. Kierowcy bezpiecznie przejadą w tym miejscu pod torami w maju. Gotowa jest także konstrukcja nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Towarową. Kończą się prace związane z zabudową torów. Trwa budowa układu drogowego, w tym ronda.

Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do lata 2024 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.