Cyfrowa rewolucja w PKP Intercity

Cyfrowa rewolucja w PKP Intercity

W 2023 r. PKP Intercity intensywnie rozwijało swoje kompetencje cyfrowe, które znacząco ułatwiły dostęp pasażerom do biletów. Efektem prac jest między innymi wprowadzona z początkiem stycznia 2023 r. aplikacja mobilna, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród pasażerów. Za jej pośrednictwem sprzedano ponad 2,7 mln biletów o wartości 160 mln zł.

W aplikacji PKP Intercity podróżni znajdą wiele przydatnych funkcjonalności, takich jak możliwość wygenerowania faktury, dokonania zwrotu bilet, stworzenia profilu z ulubionymi trasami i zniżkami czy dodadzą bilet do kalendarza. Dodatkowo sprawdzą z jakiego toru i peronu odjeżdża pociąg i dowiedzą się o ewentualnych opóźnieniach. W trakcie jazdy wyszarzane są na bilecie online stacje, które pociąg już minął. Co istotne, funkcja działa w czasie rzeczywistym. Innym pomocnym narzędziem jest wyszukiwanie celu podróży z funkcją metastacji, dzięki której w wyszukiwarce nie trzeba wpisywać dokładnej nazwy stacji.

Wprowadzenie nowej aplikacji mobilnej, rozwój systemu sprzedaży czy otworzenie się na kolejnych partnerów oferujących zdalną sprzedaż biletów umożliwiło nam przede wszystkim ułatwienie dostępu do zakupu biletów. Pasażer ma wybór. Może dokonać zakupu biletu za pośrednictwem preferowanych aplikacji czy platform. Aktualnie 74% sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online – dodaje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Aplikacja została pobrana już łącznie blisko 1,1 mln razy.

Wprowadzenie graficznej rezerwacji miejsc

16 lutego 2023 r. uruchomiona została pierwsza pula graficznej rezerwacji miejsc w wagonach przewoźnika zarówno w aplikacji mobilnej jak i w systemie e-IC. Wcześniej rozwiązanie było dostępne wyłącznie w elektrycznych zespołach trakcyjnych, czyli m.in. w pociągach Pendolino, FLIRT czy Dart. PKP Intercity systematycznie rozszerzało funkcjonalność o kolejne pociągi zestawione z wagonów, aż pod koniec grudnia 2023 r. ogłosiło, że graficzną rezerwacją miejsc objęte zostały wszystkie połączenia krajowe.

Graficzna rezerwacja miejsc jest także dostępna na stronie koleo.pl i obejmuje wybór miejsca tylko w połączeniach realizowanych przez EZT/SZT.

Nowy system sprzedaży oraz e-IC 2.0

Pod koniec 2022 roku spółka podpisała trzy umowy na największą inwestycję IT w swojej historii o wartości 143 mln zł brutto, obejmujące m. in. stworzenie i uruchomienie całkowicie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży. 11 października 2023 r. przewoźnik uruchomił nowy serwis internetowej sprzedaży biletów e-IC 2.0, będący platformą oferującą funkcjonalne i graficzne rozwiązania, które sprawiają, że zakupy na stronie PKP Intercity są bardziej intuicyjne i wygodne. System zapewnia podróżnym funkcje takie jak planowanie podróży „tam i z powrotem”, profile zakupowe (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) oraz możliwość dodania biletu do kalendarza. Platforma podpowiada także najlepszą dla podróżnych ofertę, która jest dopasowana do ich indywidualnych potrzeb m.in. na podstawie daty urodzenia pasażera.

Łatwiej dostępne bilety

Dzięki podejmowanym działaniom, mającym na celu ułatwienie i poszerzenie dostępu do biletów na przejazdy pociągami PKP Intercity podpisało oraz uruchomiło współpracę z kilkoma partnerami w ramach rozwijania zdalnych kanałów sprzedaży. Narodowy przewoźnik sprzedaje swoje bilety za pośrednictwem platform takich, jak mPay, e-podróżnik.pl, SkyCash, KOLEO a także Jakdojade. Do końca grudnia 2023 roku sprzedanych w kanałach zdalnych partnerów zostało 8,9 mln biletów o wartości ponad 400 mln zł. Spółka posiada także podpisane umowy m.in. z Infobus oraz eTravel, za pośrednictwem których sprzedaż ruszy niebawem.

Plany na przyszłość

Na przełomie roku, Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, przedstawił listę projektów, nad którymi przewoźnik będzie pracował w 2024 roku. Na liście wyzwań znalazły się:

  • nowy System Sprzedaży i e-IC 2.0;
  • nowa wersja modułu zarządzającego dynamicznymi cenami;
  • moduł komunikacji z drużyną konduktorską w naszej aplikacji, tak by z poziomu apki zgłaszać problemy z klimatyzacją czy z głośnymi współpasażerami;
  • pilotaż self-checkingu na pociągach przewoźnika;
  • offset ekologiczny;
  • sprzedaż biletów kolejowych na Ukrainę przez internet
  • program lojalnościowy;
  • ocena podróży po jej zakończeniu i uwagi do niej;
  • przedstawienie pozycji pociągu dzięki zamontowanemu GPS w aplikacji i na stronie PKP Intercity