Związki Zawodowe działające w PKP Cargo odpowiedziały Zarządowi przewoźnika na propozycję Porozumienia mówiącego o zawieszeniu stosowania niektórych postanowień ZUZP.
Pismo skierowane do Marcina Wojewódki p.o. prezesa PKP Cargo publikujemy w całości.
W nawiązaniu do przesłanej propozycji Porozumienia o zawieszeniu stosowania niektórych postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo Spółka Akcyjna zawartego w dniu 29 października 2004 r. w celu właściwego odniesienia się do proponowanych zmian wnosimy o:
- Informację o przyczynach niepodjęcia dialogu w kwestii zawieszenia elementów ZUZP przed jego wypowiedzeniem.
- Przedstawienie planu naprawczego Spółki, którego elementem są propozycje zmian do ZUZP, a także wyliczenia skutków dla każdego z proponowanych do zawieszenia przepisów w okresie jednego roku kalendarzowego.
- Jakie są przewidywane skutki wprowadzenia zawieszenia elementów ZUZP w zatrudnieniu pracowników operacyjnych, którym rynek oferuje wynagrodzenie 2-3 krotnie wyższe?
- Ilu pracowników zamierza zwolnić pracodawca skoro zawieszane są odprawy emerytalne i wynikające z rozwiązania umowy o pracę z winy pracodawcy, czy są już wyliczenia dotyczące potencjalnych zwolnień grupowych?
- Czy przewidywany jest program dobrowolnych odejść jako narzędzie do restrukturyzacji zatrudnienia?
- Na jakiej podstawie prawnej pracodawca chce stosować czas pozostawania w dyspozycji pracodawcy w ramach powrotu maszynisty po godzinach określonych w harmonogramie pracy do miejsca zamieszkania zgodnie, który nie jest zaliczany do czasu pracy i brak wynagrodzenia za ten czas (zał. 22)?
- Czy w strukturze zatrudnienia jest zbyt wielu pracowników operacyjnych skoro ograniczenia Zapisów ZUZP w większości ich dotyczą. Jeżeli tak to wnosimy o wskazanie ich liczby i obszaru występowania oraz przekazanie podstawy stawiania takiej tezy tj. czy był audyt w tym zakresie?
- Czy intencją propozycji Zarządu jest zrównanie wynagrodzeń pracowników operacyjnych do poziomu najniższego wynagrodzenia ?
Wnosimy również o to, aby stroną porozumienia był Zarząd PKP S.A., który posiadając kontrolny pakiet akcji Spółki wspólnie z innymi akcjonariuszami zobowiąże się do dokonania poprzez Nadzwyczajne WZA zawieszenia w całości wynagrodzeń członków RN PKP S.A. i obniżenia wynagrodzeń kontraktowych Zarządu PKP CARGO S.A. do poziomu średniego wynagrodzenia w Spółce a także zniesienia premii za realizację celów?
Odpowiedź na te pytania i przekazanie wyliczeń skutków wprowadzanych zmian jest konieczna do przedstawienia merytorycznego stanowiska Związków Zawodowych w sprawie proponowanego porozumienia.
Pod wspólnym wystąpieniem do Marcina Wojewódki p.o. prezesa PKP Cargo S.A. podpisali się przedstawiciele:
- Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
- Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
- MZZ Rewidentów Taboru
- NSZZ „Solidarność” 80
- Związku Zawodowego Administracji PKP
- NSZZ „Solidarność”
- Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych
- Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy
- Międzyzakładowej Komisji Związkowej Związku Zawodowego „Kontra”
- Związku Zawodowego Kolejarzy w Przemyślu
- Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP
Przypomnijmy, że po spotkaniu w dniu 20 czerwca 2024 r., podczas którego Zarząd PKP Cargo prowadził dialog z Organizacjami Związkowymi w sprawie bieżących działań zmierzających do naprawy sytuacji w Spółce oraz w sprawie zawieszenia postanowień ZUZP przedstawiciele przewoźnika przedłożyli Stronie społecznej propozycję Porozumienia w sprawie zawieszenia ZUZP.