Za chwilę przetarg na 35 „hybryd” dla PKP Intercity

Za chwilę przetarg na 35 „hybryd” dla PKP Intercity

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w piątek zostanie opublikowany przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, które PKP Intercity chce zakupić.

Mam nadzieję, że w piątek opublikujemy zamówienie na hybrydowe zespoły trakcyjne o napędzie elektrycznym i spalinowym, z możliwością zabudowy napędu na wodór, gdy ta technologia stanie się tańsza, powszechnie dostępna, oraz gdy pojawią się ramy prawne umożliwiające jej bezproblemowe użytkowanie na kolejach – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie 2022 r. PKP Intercity ogłosiło postępowanie RFI dotyczące zakupu takich pojazdów, jak i terminów produkcji dla pierwszego składu. Zgodnie z opublikowanym wówczas opisem, przewoźnik planował zakup pojazdów czteroczłonowych o prędkości maksymalnej 160 km/h, z zasilaniem 3 kV. Jako drugie źródło zasilania spółka rozważała trzy możliwości:

  • zasilanie z power-packów z silnikami spalinowymi, z możliwością zmiany w ciągu 5 lat od odbioru ostatniego pojazdu na zasilanie wodorem lub gazem ziemnym dla v≥120 km/h;
  • zasilanie napędu z wielkopojemnościowych baterii akumulatorów dla v≥120 km/h;
  • zasilanie napędu ogniw wodorowych, dla v≥120 km/h.

Jak już informowaliśmy, przewoźnik otrzymał odpowiedzi od trzech producentów.

Zakup hybrydowych zespołów trakcyjnych jest jednym z elementów przyjętej przez PKP Intercity strategii taborowej do 2030 r.