Takim taborem chce dysponować PKP Intercity do 2030 r.

Takim taborem chce dysponować PKP Intercity do 2030 r.

Do 2030 roku flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, a wszystkie pojazdy będą nowe lub zmodernizowane . Przewoźnik podał listę planowanych inwestycji.


PKP Intercity planuje:

  • zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
  • zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
  • zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
  • zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
  • zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

– Rozszerzenie strategii inwestycyjnej PKP Intercity to następny duży krok w kierunku stworzenia w Polsce nowoczesnej, innowacyjnej kolei, która stanie się podstawowym środkiem transportu dla kolejnych milionów Polaków. Inwestowanie w kolej to także naturalna strategia ułatwiająca osiąganie celów klimatycznych i sprostaniu innym wyzwaniom związanym z ochroną środowiska – zapewnia Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

– Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów.