Maj to po kwietniu drugi miesiąc wzrostu rok do roku przewiezionej koleją masy i zrealizowanej pracy przewozowej. Prawie 18,7 mln ton obsłużonych w ubiegłym miesiącu ładunków oznacza wzrost o 0,1 mln ton (+0,4%) wobec tego samego miesiąca 2023 r.
Wykonana w przewozach towarowych praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 5,1 mld tonokilometrów, czyli o 0,1 mld tonokilometrów więcej (+2,5%) niż w maju 2023 r. Wartość pracy eksploatacyjnej przekroczyła poziom 6,9 mln pociągokilometrów, co jest nieznacznym spadkiem (o 0,01 mln pociągokilometrów, czyli -0,2%) wobec wyniku z maja 2023 r. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w maju wyniosła prawie 273 km – o prawie 6 km więcej niż przed rokiem.
Maj pod względem przewiezionej koleją masy ładunków był nieznacznie słabszy wobec kwietnia. Ogółem przetransportowano o 0,2 mln ton (-1,1%) ładunków mniej. W przypadku pracy przewozowej był to nieznaczny wzrost o 0,02 mld tonokilometrów (+0,4%). Zrealizowana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna była natomiast niższa o 0,01 mln pociągokilometrów (-0,2%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Średnia odległość transportu 1 tony ładunku w maju była większa o prawie 4 km wobec kwietnia 2024 r.
Od początku tego roku kolej przewiozła 91,7 mln ton ładunków, zrealizowana przez pociągi towarowe praca przewozowa wyniosła ponad 24,2 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła wartość ponad 33,7 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z miesiącami styczeń – maj 2023 r. masa przewiezionych towarów była niższa o 5,5 mln ton (-5,6%), poziom pracy przewozowej spadł o 1,7 mld tonokilometrów (-6,5%), a eksploatacyjnej o 1,8 mln pociagokilometrów (-5%) w porównaniu do analogicznych pięciu miesięcy w 2023 r.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-maj 2024
PKP Cargo | 28,18% |
DB Cargo Polska | 14,14% |
Lotos Kolej | 7,47% |
PKP LHS | 5,41% |
PUK Kolprem | 4,15% |
Freightliner PL | 2,91% |
T&C | 2,55% |
Pol-Miedź Trans | 2,26% |
PCC Intermodal | 2,04% |
CTL Logistics | 2,01% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-maj 2024
PKP Cargo | 28,81% |
Lotos Kolej | 11,70% |
PKP LHS | 6,05% |
DB Cargo Polska | 4,88% |
T&C | 3,71% |
Freightliner PL | 3,22% |
CTL Logistics | 2,98% |
PCC Intermodal | 2,92% |
Inter Cargo | 2,35% |
CD Cargo Poland | 2,19% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-maj 2024
PKP Cargo | 33,97% |
Lotos Kolej | 11,73% |
DB Cargo Polska | 6,16% |
CTL Logistics | 3,35% |
PCC Intermodal | 2,75% |
PKP LHS | 2,47% |
Freightliner PL | 2,09% |
Captrain Polska | 1,99% |
CD Cargo Poland | 1,97% |
Alza Cargo | 1,87% |