W poniedziałek rano na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa niedaleko Żmigrodu przyjechał skład hiszpańskiego producenta Talgo ICE-L dla Deutsche Bahn. Niemiecki przewoźnik zamówił dotychczas 79 takich pociągów.
Pociągi ICE L składają się z lokomotywy wielosystemowej oraz 17 wagonów (w tym wagonu sterowniczego), co zapewni 562 miejsca siedzące, z czego 85 miejsc w 1. Klasa oraz 477 miejsc w 2. klasa. Prędkość maksymalna to 230 km/h. Oprócz kompatybilności z lokomotywą Talgo, pociągi te będą mogły współpracować z innymi lokomotywami, zarówno elektrycznymi, jak i spalinowymi, gwarantując interoperacyjność pociągu na wyznaczonych trasach.
Nowe pociągi będą wyposażone w funkcje o najwyższych standardach, takie jak wydajną sieć Wi-Fi, większa przestrzeń bagażowa, funkcjonalne okna dla lepszego odbioru mobilnego i inteligentne oświetlenie, całkowicie nowo opracowane fotele, dużo miejsca dla rodzin z dziećmi, wagon restauracyjny, osiem miejsc dla rowerów i informacje dla pasażerów z danymi w czasie rzeczywistym.
Od jesieni 2024 r. ICE L będą stopniowo wzmacniać flotę dalekobieżnych połączeń DB. W pierwszej kolejności pociągi będą kursować na linii z Berlina do Amsterdamu. W 2026 roku mają obsługiwać połączenia na trasach turystycznych do Syltu i Oberstdorfu.Początkowo, 2019 r. Deutsche Bahn zamówił 23 składy pociągów (1 lokomotywa + 17 wagonów osobowych) o wartości 550 mln euro. W połowie maja 2023 r. niemiecki przewoźnik zamówił dodatkowe 56 pociągów. Umowa ramowa obejmuje zakup maksymalnie 100 takich składów.