Ponad 135 tys. zł kar i odszkodowań od PLK po awarii LCS

Ponad 135 tys. zł kar i odszkodowań od PLK po awarii LCS

Posłanka Paulina Matysiak zapytała ministra infrastruktury jakie kary zapłacą PKP PLK oraz Alstom w związku ze awarią w 19 lokalnych centrach sterowania. Właśnie poznaliśmy stanowisko Ministerstwa Infrastruktury.

W czwartek 17 marca 2022 r. ok. godz. 4:00 w obszarze stacyjnych systemów sterowania ruchem kolejowym wystąpiły nieprawidłowości na 19 z 53 LCS-ów, tj.: Czechowice-Dziedzice, Bolesławiec, Ciechanów, Działdowo, Gdynia Główna GO, Gdynia Port, Grodzisk Mazowiecki, Iława, Koluszki Klo, Konin, Łowicz, Miastko, Poznań 2, Słupsk, Tczew Tw, Terespol Tr, Węgliniec, Wrocław Muchobór, Wrocław Popowice oraz na pojedynczych obiektach stacyjnych wyposażonych w sprzęt tego samego producenta – Alstomu (ex. Bombardiera).

Po godzinie 18:00 PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność wszystkich  lokalnych centrów sterowania.

W wyniku usterki opóźnionych było 1300 pociągów a ponad 200 musiało zostać odwołanych. Opóźnienia wyniosły ok. 64 tys. min.

Posłanka Paulina Matysiak w skierowanej do ministra infrastruktury interpelacji zapytała ile rekompensat w związku z odwoływaniami i opóźnieniami pociągów w wyniku marcowej awarii wydano pasażerom.

Ministerstwo nie odpisało wprost ile rekompensat zostało wypłaconych pasażerom. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury poinformował jedynie, że wysokość wypłaconych przez PKP PLK przewoźnikom rekompensat za opóźnienia pociągów wyniosła 608 198,37 netto zł.

– Następstwem odwoływania i opóźnienia pociągów w wyniku awarii na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w dniu 17 marcu 2022 r. było rozpatrzenie przez pasażerskich przewoźników kolejowych 3742 spraw o wypłacenie rekompensat oraz reklamacji – zaznaczył.

Posłanka zapytała także czy i jakie kary zapłacą zarządca infrastruktury i/lub Alstom w związku ze wspomnianą awarią.

Jak poinformował przedstawiciel resortu, według stanu na dzień 30 czerwca 2022 r. do PKP PLK wpłynęły wystąpienia przewoźników kolejowych o pokrycie poniesionych kosztów, kar lub odszkodowań na łączną kwotę 135 376,04 zł netto.

– Kwota ta dotyczyła kosztów uruchomionej komunikacji zastępczej, kar umownych za odwołane pociągi, kosztów honorowania biletów w komunikacji miejskiej oraz odszkodowań z tytułu uzasadnionej reklamacji podróżnych – sprecyzował Bittel.

Odnosząc się do kwestii kar nałożonych na Alstom, wiceminister infrastruktury dodał, że na chwilę obecną przedmiotowa sprawa podlega jeszcze analizom prawnym.

Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym zapytała również o podjęte działania, zapobiegające podobnym problemom w przyszłości.

– Producent systemu – Alstom do dnia dzisiejszego intensywnie pracuje nad opracowaniem i wdrożeniem docelowego rozwiązania niwelującego przyczynę awarii wraz z systemowymi środkami zaradczymi na przyszłość – odpisał wiceminister infrastruktury.

Przedstawił także aktualny status prac związanych z wypracowaniem docelowego rozwiązania niwelującego przyczynę awarii. Z odpowiedzi dowiadujemy się, że w warstwie systemowej przygotowane zostało rozwiązanie w postaci ServicePacków, w kilku odmianach dedykowanych do konkretnych konfiguracji systemu EBILock i trwa proces zatwierdzenia zmiany w wyrobie i ocena dla tego rozwiązania.

W warstwie adaptacji krajowej na rynek polski producent jest w trakcie opracowywania dokumentów opisujących zmianę oraz metodologię jej wprowadzania na sieć PLK. W najbliższym czasie planowane są przez Alstom testy service pack z wykorzystaniem adaptacji dla rynku polskiego, przeprowadzenie wycen i ocen ryzyka (CSM RA) oraz pozyskanie niezależnej oceny bezpieczeństwa, planowane jest rozpoczęcie prac na obiektach od dnia 5 września 2022 r. (po uzgodnieniu z PLK S.A.) na przełomie sierpnia i września br. „Regulaminów Tymczasowych Prowadzenia Ruchu Pociągów w Czasie Wykonywania Robót”.

– Producent szacuje, że zakończenie instalacji poprawki na wszystkich obiektach potrwa nie dłużej niż do końca stycznia 2023 r. – podkreślił.

Jednocześnie poinformował, że według PKP PLK wdrożone rozwiązanie tymczasowe polegające na implementacji skryptu korygującego czas jest poprawne.

– Zarządca infrastruktury poinformował resort, że zastosowane rozwiązanie jest przebadane (m.in. przez niezależną jednostkę) oraz nie ma wpływu na funkcje systemu (EBILock 950 wersja 4) związane z bezpieczeństwem, a także, że system funkcjonuje bez ograniczeń – zakończył Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury.